Інформацію надано компанією Zammler
Наприклад, міжнародна група логістичних компаній ZAMMLER за місяць здійснила понад 120 гуманітарних рейсів, враховуючи внутрішні та міжнародні. Возили продовольство, ліки, одяг, засоби гігієни, амуніцію та товари для військових. Здебільшого із заходу України до Києва, та з Польщі і Нідерландів – до Львова. Гуманітарні вантажі компанія доправляє безкоштовно, просить компенсувати лише пальне.
Як це працює?
Нещодавно чоловікам призовного віку дозволили виїжджати до ЄС під гарантії фірми – працедавця. Для цього слід лише оформити спеціальну заявку 18-60 для реєстрації. А 14 країн навіть запровадили бездозвільний режим для перевізників гуманітарної допомоги.
Цього тижня такі перевезення український уряд спростив ще більше. Тепер для завезення допомоги потрібен лише один документ – декларація, де вказаний відправник, отримувач, фактичне місце розвантаження. Ще – скасований перелік товарів, які визнаються гуманітарною допомогою. Тобто завозити можна будь-який легальний вантаж. І окремі позиції уже не потрібно узгоджувати із місцевими військово-цивільними адміністраціями.
Ще одне, важливе для логістичної галузі послаблення – на час війни сідати за кермо вантажівки (тобто транспорту категорії С, С1) дозволили навіть водіям з посвідченням категорії B. Так уряд намагається подолати дефіцит водіїв фур, котрий виник після того, як Росія напала на Україну. На катастрофічну нестачу ще два тижні тому почали скаржитися навіть власники великих мереж супермаркетів.
Які проблеми виникають із перевезенням гуманітарних вантажів?
Тут існує низка складнощів:
- По-перше, відправник товару не завжди має змогу заправити машину. Та й не всі перевізники, котрі надають свої послуги безкоштовно, можуть брати додаткові витрати на себе.
- По – друге – на ринку бракує водіїв. Співробітники логістичних компаній приєдналися до лав ЗСУ або тероборони. Деякі керманичі не ризикують їхати у «гарячі точки».
- По-третє, маршрути також змінилися та стали довшими – в об’їзд небезпечних ділянок та обвалених мостів.
Що із доправленням комерційних товарів?
Доправлення комерційних товарів із початком війни практично зупинилося, розповідає керівник департаменту міжнародних перевезень групи логістичних компаній ZAMMLER Олександр Кирилюк. У порівнянні з довоєнним рівнем – його відділ має лише 15% замовлень. Експорт – це здебільшого комерційні вантажі, тоді як імпорт – переважно гуманітарні. Тенденція до відновлення комерційних рейсів з’явилася тільки впродовж останніх двох тижнів: бо раніше і підприємства не працювали, і водіям призовного віку не дозволялося виїздити за кордон. Тепер, говорить Кирилюк, залишилися хіба нюанси із внутрішніми митницями. Деякі не приймають оформлень. В західних регіонах із цим все гаразд.
Аби логістика хоча б частково відновилася (про довоєнні обсяги, правда, поки говорити зарано), бізнес має повністю перебудувати звичні ланцюги постачання – говорить Кирилюк. Бо те, що доправляли морем чи повітрям, тепер можливо перевезти тільки автотранспортом. Як це тепер працює, експерт пояснює на прикладі роботи ZAMMLER: компанія мала отримати в Одесі вантаж із сільгосптехнікою, що його перевозили кораблем. Коли почалася війна – корабель змінив курс і прибув до порту у Греції,залишивши контейнери там. А звідти уже наземним транспортом вантаж заберуть до України.
Попри докорінні зміни та складнощі, робота на логістичному фронті триває. За винятком портів та авіації. Морські шляхи до України нині закриті, як і авіасполучення для цивільної авіації.