До кінця року на ключових дорогах і мостах, відновлених в рамках програми «Велике будівництво», планують встановити понад 100 систем автоматичної фіксації порушень габаритно-вагового контролю (WIM). Чималі штрафи спонукатимуть перевізників і вантажовідправників дотримуватися правил і запобігати руйнуванню доріг.
Згідно з постановою №00001 про адміністративне правопорушення за перевантаження транспортного засобу, відповідальність за порушення встановлених габаритно-вагових норм тепер значно підвищена залежно від розміру перевантаження: від 5% до 10% — 8500 грн, від 10% до 20% — 17 000 грн, від 20% до 30% — 34000 грн, більше ніж 30% — 51 000 грн.
Автоматична фіксація порушень габаритно-вагового контролю запрацюваоа в Україні з 1 жовтня. Перший автоматичний штраф за перевантаження був відразу максимальним — 51 тис. грн.
Система WIM (Weigh-in-Motion) направляє дані про порушення в Центр обробки даних Державної служби України з безпеки на транспорті. Потім інспектор перевіряє дані, формує постанову про штраф і накладає електронний підпис. Після цього постанову з реквізитами на оплату автоматично направляється порушнику.
За словами заступника міністра інфраструктури, поки що повноцінно функціонують і збирають дані 52 WIM-комплекси по всій країні, до кінця року їх кількість планують подвоїти. Кінцева мета — покрити станціями головні транспортні артерії країни.
Відповідальність за порушення нестимуть як перевізник, так і вантажовідправник. Саме вантажовідправник є першою ланкою перевезень.
Микита Лагунін, тимчасово виконуючий обов’язки голови Держслужби України з безпеки на транспорті, говорить про ситуацію так:
«Пункти контролю розміщені рівномірно по всій країні. Безумовно, це неідеальні місця. Все прораховувалося, логіку фіксації порушників було застосовано. У кожному регіоні зараз є 1-2 WIM-комплекси».
Також експерт каже і про проблеми — водії об’їжджають такі комплекси. Зараз їх близько 50, але після закінчення програми їх буде понад 150. Об’їзд можливий і по другорядних дорогах.
«Боротьба зі збільшеною вагою на дорогах — це комплексна програма. Установка вагових комплексів — тільки одна з частин. Зараз ми можемо точно міряти, а крім того, супроводжувати порушника на відстані 50 км. Ще одна хитрість — повторне зважування, що також робить непотрібним об’їзд. Ми працюємо разом з поліцією, губернаторами регіонів. Головне завдання — прибрати методи, які дозволять об’їжджати WIM-комплекси. Зараз працюють і мобільні комплекси, і патрулі», — говорить експерт.
Чим далі, тим складніше буде як перевізникам, так і водіям, обходити це зважування. Зараз запрацював механізм, новий, який дозволить штрафувати злісних перевізників.