Із 1 жовтня планується впровадження автоматичної фіксації перевищення вагових норм (Закони 1534-IX та №1582-IX підписано). Разом з цими нововведеннями з’явилася суттєва проблема.
Аналізуючи дані норми закону, мало хто звернув увагу – хто все ж таки буде сплачувати штрафи за перевищення вагових норм, виявлені в автоматичному режимі. І це не перевізники і не вантажовідправники. Тоді хто ж?
Довідково
Система зважування в русі (WIM) — автоматична фіксація перевищення габаритно-вагових норм у русі. Зважувальне обладнання монтується в верхньому шарі покриття автомобільних доріг і перекриває дорогу по всій ширині. Усі дані зі зважувального обладнання на дорогах передаються до Укртрансбезпеки. Фіксація руху здійснюється цілодобово. Система автоматично зчитує такі показники як: номерний знак, габаритні розміри, маса, кількість осей, швидкість тощо. За результатами опрацювання цих показників приходять «листи щастя». Розміри штрафів від 8 500 грн. до 51 000 грн.
Кому надсилатимуть «листи щастя»
КУпАП доповнили частиною 2 статті 132-1, якою передбачено адміністративні штрафи за перевищення габаритно-вагових норм у розмірі: 8500 грн – у разі перевищення від 5% до 10% включно; 17 000 грн.- у разі перевищення понад 10%, але не більше 20%; 34000 грн – у разі перевищення понад 20%, але не більше 30%; 51000 грн – у разі перевищення понад 30%.
Водночас статтею 14-3 КУпАП передбачено, що адміністративну відповідальність за правопорушення передбачені частиною другою статті 132-1 КУпАП, зафіксовані за допомогою комплексу технічних засобів автоматичного визначення вагових та габаритних параметрів несе фізична особа або керівник юридичної особи, за якою зареєстровано транспортний засіб. А в разі якщо до Єдиного державного реєстру транспортних засобів внесено відомості про належного користувача відповідного транспортного засобу – відповідальність несе належний користувач транспортного засобу.
З урахуванням цих змін, відповідальність буде нести саме власник вантажівки, вказаний у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу, або користувач вантажівки.
Як ідентифікуватимуть особу, якій відправити «лист щастя»
Якщо питання ідентифікації власника автомобіля є зрозумілим, то виникає питання як Укртрансбезпека знатиме про фактичного користувача автомобіля, який користується ним на підставі доручення, договору оренди чи іншого права користування.
Для цього, ведеться спеціальний Реєстр відомостей про належних користувачів транспортних засобів. Штраф може бути винесений на фактичного перевізника, лише у тому разі, якщо інформація про нього внесена до цього Реєстру. Якщо ж така інформація не внесена, то відповідатиме власник вантажівки.
Що відбувається в системі вантажних перевезень
Більшість вантажних транспортних засобів перебувають на праві власності у фізичних осіб. (Не ФОП, а у власності фізичних осіб – громадян). Ці всі вантажівки за договорами оренди передані громадянами у користування ФОПам або юридичним особам.
Насправді власники вантажівок у переважній більшості не подавали у Реєстр відомостей про користувачів цих транспортних засобів через відсутність такої необхідності.
Однак з 1 жовтня 2021 така необхідність виникне! У разі неподання до Реєстру відомостей про фактичного користувача, штраф за «перегруз» по автоматичній фіксації вагових норм отримає саме громадянин – власник вантажівки, який не здійснює жодної господарської діяльності.
Як діяти власнику вантажівки, щоб не отримати штраф
Для недопущення отримання «листів щастя» власнику вантажівки потрібно подати заяву про внесення в Реєстр відомостей про фактичного користувача. Який використовує транспортний засіб на підставі доручення, договору оренди чи на іншому праві користування.
Порядком ведення Реєстру передбачено, що внесення до нього відомостей про належного користувача, здійснюється за заявою у сервісному центрі МВС або онлайн. Саме у такому випадку штрафи будуть виноситися на користувача, а не на власника вантажівки.
Якщо ж відомості про фактичного користувача вантажівки до Реєстру не буде подано, то штрафи виписуватимуться на власника вантажівки, зазначеного у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу.