13 липня 2023 року Верховна Рада України підтримала законопроект «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо використання митних декларацій та електронної транзитної системи, передбачених Конвенцією про процедуру спільного транзиту, для здійснення транзиту на умовах цього Кодексу» (реєстр. №9014-1), який, зокрема, запроваджує можливість здійснення внутрішнього транзиту товарів з використанням NCTS за аналогією до транзиту Союзу (Union transit), передбаченого Митним кодексом ЄС.
На процедуру українського внутрішнього транзиту поширюватимуться положення доповнень І, ІІ, ІІІ та ІІІа до Конвенції, які застосовуються на національному рівні як невід'ємна частина законодавства України у митній справі. У той же час будуть і певні особливості. Так, суб'єктом процедури при переміщенні товарів по внутрішньому транзиту Т1 зможе виступати виключно резидент з гарантуванням переміщення гарантією, виданою національним гарантом. Для цілей внутрішнього транзиту будуть використовуватися ті ж гарантії, що й при міжнародному застосуванні NCTS.
Як і раніше, реєстрація гарантій для цілей спільного транзиту здійснюватиметься в електронному вигляді з використанням відповідного веб-сервісу згідно з наказом Держмитслужби від 13.04.2023 №143 «Про електронну реєстрацію гарантій для цілей спільного транзиту». Стягнення митного боргу у разі виникнення гарантійного випадку при переміщенні внутрішнього транзиту товарів Т1 митної території України здійснюватиметься відповідно до положень Глави 46 Митного кодексу України.
За словами начальника відділу розвитку міжнародної транзитної системи Департаменту впровадження міжнародної транзитної системи Держмитслужби Аліни Брендак, окрім запровадження можливості застосовувати Т1 на національному рівні, є й інші важливі зміни. Йдеться створення законодавчої основи для пріоритетного пропуску через кордон товарів, поміщених під процедуру спільного транзиту.
Міжнародний експерт з митниці Програми ЄС з підтримки управління державними фінансами (EU4PFM) Вітяніс Алішаускас додає, що вантажі, оформлені відповідно до Конвенції про процедуру спільного транзиту, потраплятимуть на кордон після перевірки, здійсненої заздалегідь, усередині країни, матимуть пломби міжнародного зразка. і, таким чином, для країн ЄС, куди слідує такий товар з України, це означатиме нижчий рівень ризику.
Законопроектом №9014-1 також передбачено:
- приведення у відповідність до митного законодавства ЄС та положень Конвенції про процедуру спільного транзиту вимог щодо пломбування всіх транзитних переміщень або, у разі неможливості пломбування, забезпечення ідентифікації відповідних товарів;
- оформлення однієї транзитної декларації на товари, які переміщуються або переміщатимуться в одному транспортному засобі (контейнері або упаковці) від одного митного органу відправлення в один митний орган призначення;
- запровадження додаткових транзитних спрощень – статус авторизованого відправника вантажу МДП і статус авторизованого вантажоодержувача МДП.