У Польщі щойно завершився пілотний проект з міжнародних перевезень з використанням електронної накладної. У тесті взяли участь державні установи та компанії з Польщі, Литви, Естонії та України.
Перевезення з використанням e-CMR відбулося успішно. Проект показав, що електронна система - це перш за все економія ресурсів і підвищення прозорості ланцюжка постачань. Учасники експерименту також наголосили, що відмова від паперових документів економить час і спрощує всі процедури - від моменту видачі вантажу до розвантаження.
- Щомісяця ми формуємо митні документи для 40 тис. вантажних автомобілів. Роздрук паперових документів - велика витрата часу і грошей. Лише роздрук CMR коштує 7 тис. євро на місяць, аналогічні суми також ідуть на їх зберігання. Тим часом, електронний документообіг - це також економія простору і велика ліквідність розрахунків, оскільки відправка документів поштою не потрібно, - сказав Юргис Адомавічюс, глава Митного агентства Bunasta, яке брало участь у тестуванні.
ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ БЛОКЧЕЙН
Прототип платформи e-CMR був створений литовською компанією Fitek EDI, що надає рішення у сфері цифровізації і автоматизації документів, у співпраці з литовським митним агентством і оператором логістики Bunasta, естонською технологічною компанією Intepia та українською PPL33-35. Система була створена з використанням технології блокчейн (розподілених баз даних), що забезпечує безпеку, незмінність передачі даних і прозорість процесу.
Під час тестування між Литвою, Латвією, Естонією і Польщею були проведені фактичні автомобільні перевезення вантажів, дані яких внесли до реєстру e-CMR. Перевірка була проведена в Польщі 8 вересня 2020 року, на ділянці дороги Чеховіце-дзедзіце - Ченстохова, на автомагістралі А1, недалеко від місця обслуговування подорожуючих Возьнікі-Схід. З польської сторони участь у проекті взяв митний агент, який пропонує також транспортні послуги - 3cargo, а також перевізник Delamode Baltics. Крім того, в пілотному проекті брали участь також співробітники митно-податкової служби та Інспекції автомобільного транспорту (ITD), які здійснювали перевірки вантажних автомобілів за допомогою платформи e-CMR.
Учасники додають, що електронна система обміну документами також створює можливості використання картотек даних e-CMR при генеруванні інших електронних документів, наприклад митних декларацій, а також безконтактної ідентифікації товарів, що перевозяться.
Крім того, підключення системи розпізнавання реєстраційних номерів, використовуваної митним органом з платформою e-CMR, дозволяє в режимі реального часу в автоматичному режимі ідентифікувати тип перевезеного товару, без зупинки транспортного засобу, що, в свою чергу, полегшує вибір і перевірку вантажівок.
- Застосування платформи e-CMR дає можливість обміну інформацією, що міститься в документах, не тільки між суб'єктами бізнесу та державними установами, а також між органами нагляду в різних країнах, через які перевозиться вантаж, - сказав Рішардас Бедулскіс, керівник Fitek EDI.
РОЗВИТОК СИСТЕМИ e-CMR
Fitek EDI планує почати аналогічні проекти з представниками Білорусі та України і включити ці країни в систему. У підсумку платформа буде адаптована й до інших видів транспорту - морського, повітряного і залізничного.
На міжнародному транспортному інноваційному форумі, який відбудеться в Литві 5 листопада, міністри балтійських країн і партнери зі Східної Європи планують затвердити декларацію про співпрацю в обміні електронною інформацією про перевезення вантажів між країнами.
Нещодавно прийнятий в Європі регламент щодо електронної інформації про перевезення вантажів (eFTI), який зобов'язує державні установи надавати можливість отримання електронної інформації про вантажі з 2024 року, створює сприятливе середовище для подальшої цифровізації логістичних документів.