Угода передбачає виконання двосторонніх та транзитних перевезень українськими перевізниками без дозволів. Підписання документа скасовує необхідність отримання відповідних дозволів на постійній основі та дозволяє уникнути зупинки експорту української продукції через автомобільні пункти пропуску.
Фінальні консультації між делегаціями України та Єврокомісії відбулися за участю Міністерства інфраструктури. Підписати документ планують наприкінці червня.
Документ суттєво покращить логістику між Україною та ЄС. Це є критично важливим зараз, коли в умовах блокади морських портів українська економіка повністю залежить від стабільної логістики на західних кордонах, зазначає міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
За його словами, паралельно міністерство працює над розвитком прикордонної інфраструктури, яка б значно збільшила пропускну спроможність на західних кордонах. Зокрема, у рамках проекту «Відкритий кордон» міністерство планує ліквідувати усі вузькі місця на кордоні.
Обмежена кількість дозволів на міжнародні перевезення була досить критичною проблемою для українських перевізників упродовж останніх 5 років. З моменту підписання Угоди про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС у 2016 році, товарообіг із країнами Євросоюзу зріс майже вдвічі, а кількість вантажоперевезень автомобільним транспортом – на 42%.
Водночас кількість дозволів на міжнародні перевезення в окремі країни ЄС не лише не збільшувалася, а й навіть скорочувалася. Щороку це призводило до великих втрат як українських перевізників, так і економіки країни загалом.
В умовах повномасштабної війни та блокування українських портів, обсяг експорту автотранспортом та, відповідно, потреба у дозволах на міжнародні перевезення зросли у кілька разів. У перший місяць повномасштабного вторгнення команді МІУ вдалося досягти домовленостей про тимчасове скасування дозволів на вантажні автоперевезення з 12 країнами ЄС (Австрія, Угорщина, Італія, Латвія, Естонія, Болгарія, Німеччина, Данія, Литва, Румунія, Греція та Словаччина).