Україна закликала Європейський Союз підтримати ідею перетворення нових шляхів постачання продовольства, які виникли у надзвичайних умовах повномасштабної російської агресії з тимчасових на постійні. В першу чергу, мова йде про експорт зерна, але не тільки.
Міністр сільського господарства Микола Сольський заявив колегам з ЄС і Європейській комісії, що Україна потребує фінансової підтримки, щоб зменшити залежність від чорноморського експорту, який Росія заблокувала раніше і може знову чинити перешкоди у майбутньому.
Зараз керівник українського міністерства говорить про необхідність фінансування будівництва щонайменше п’яти нових прикордонних терміналів для пропуску вантажів, а також про незвичний транскордонний трубопровід, яким можна було б перекачувати соняшникову олію з України до ЄС.
Надзвичайні заходи та відкриття зернового коридору через розблоковані порти дали позитивні результати. Експорт зерна та насіння соняшника, який на початку повномасштабної війни впав до 200 тис. тонн на місяць, у серпні досягнув уже 4,5 млн. тонн. Але, по-перше, цього все одно недостатньо. По-друге, відкритий шлюз через одеські порти може бути заблокований агресором у будь-який момент. Відтак, виникає нагальна потреба розвивати, передусім, сухопутні маршрути через західний кордон.
Тут важливу роль має відігравати не лише залізниця, але й автотранспорт. Зокрема, міністр заявив про необхідність збільшити загальний парк вантажівок, які можуть працювати на експорт, з нинішніх 12 тисяч до 16 тис. одиниць. За його словами, у перспективі суходолом Україна зможе вивозити до 20 млн тонн збіжжя на рік. Але для цього потрібні інвестиції. Наприклад, облаштування п’яти нових прикордонних терміналів обійдеться у 25-30 млн євро. А вартість олійного трубопроводу залежатиме від маршруту та його протяжності.
Також варто мати на увазі, що потенціал зернового експорту України зазвичай становить 45 млн тонн на рік. Тобто, роботи для портів вистачить у будь-якому разі. Це – відповідь на запитання тих іноземних інвесторів, які давно хочуть зрозуміти, що буде з їх капіталовкладеннями в інфраструктуру навколо західного кордону України, коли війна закінчиться, і морські порти знову запрацюють.
До речі, міністр Сольський визнав, що для врожаю з західних областей України відстань до Балтійських портів виявилася приблизно такою ж, як до Чорноморських. Тобто, розмови про те, що доставка через західний кордон залізницею та автотранспортом суттєво збільшує видатки, не завжди відповідають дійсності.