В Україні триває пілотний проєкт з впровадження е-ТТН. До нього долучаються компанії, діяльність яких пов’язана з автомобільними вантажоперевезеннями. Вони вже зараз оптимізують свої бізнес процеси завдяки переходу на електронну товарно-транспортну накладну, а також допомагають вдосконалювати систему.
Пілотний проєкт із впровадження електронного документообігу товарно-транспортної накладної ініційований у взаємодії Міністерства інфраструктури та Міністерства цифрової трансформації. Інститут аналітики та адвокації виступає адміністратором системи.
Українські компанії приєднуються до пілотного проєкту е-ТТН через провайдерів електронного документообігу. Останні забезпечують реєстрацію та користування сервісами системи. Зараз з е-ТТН працюють 8 провайдерів та 38 компаній.
Перехід на електронну товарно-транспортну накладну сприяє зменшенню витрат компаній. Так, використання паперових ТТН – це постійна потреба у купівлі паперу та оплаті доставки документів від одного контрагента до іншого.
– Якщо українські компанії проводять 1 млн. автомобільних вантажоперевезень на місяць, на ці операції йде 4 млн. аркушів (більше, ніж 8 тис. упаковок паперу). Це близько 692 тис. грн на придбання паперу та близько 61 млн. грн. на відправку документів рекомендованим листом, – розповідає виконавчий директор Інституту аналітики та адвокації Юрій Ромашко.
Крім того, зберігання архівів документів також тягне за собою додаткові витрати. Не варто забувати і про те, що паперові товарно-транспортні накладні мають властивість псуватися або губитися. Тоді весь пакет документів треба друкувати і надсилати знову.
У процес роботи з системою е-ТТН залучений не лише менеджмент компаній, а й персонал, який напряму взаємодіє з вантажами. Наприклад, працівники складів, водії. Цифровізація товарно-транспортної накладної дозволяє оптимізувати їх робочий час, зробити поставки швидшими.
Рухаючись маршрутом, водій не переймається збереженням паперових накладних, електронні документи доступні у системі 24/7. Також економиться час, який йшов на їх підписання та надсилання. Ці операції відбуваються онлайн.
Звичайно, зміна звичних процесів для співробітників, які працювали з паперовими ТТН, потребує додаткових зусиль. І це одна з причин, чому спочатку реалізується пілотний проєкт. Крім того, він дає змогу допрацювати систему відповідно до потреб та запитів компаній.
Проєкт реалізується за підтримки USAID/UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS».