Вантажні автоперевезення ще відновлюються після першої хвилі пандемії COVID-19. Перебої в ланцюжках поставок, глобальна нестача водіїв та транспортних засобів, а також зростання цін на пальне впливають на доступність послуг перевезення та їх вартість усередині як Євросоюзу, так і за його межами.
З відновленням та подальшим зростанням попиту на більшість категорій товарів, дефіцит пропозиції на ринку вантажних перевезень автомобільним транспортом став відчутнішим.
ЦІНИ НА ВАНТАЖНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ В ЄВРОПІ
Порівняльне дослідження цін на перевезення вантажів у Європі за III кв. 2021 р., проведене аналітичним агентством Transport Intelligence та цифровою платформою даних Upply за підтримки IRU, демонструє, що "ціни на транспортні послуги в європейських країнах досягли історичного максимуму".
До звіту про зіставлення тарифів на вантажні перевезення у великих європейських державах, включаючи Німеччину, Італію, Польщу, Сполучене Королівство та Францію, увійшли також дані про ціни на внутрішньодержавні перевезення . Відповідно до цього дослідження, стрімкому зростанню цін сприяло поєднання кількох факторів: "стійке економічне зростання, збої у глобальних ланцюжках поставок, збільшення витрат та дефіцит пропозиції".
"У ІІІ кв. 2021 р. ми почали спостерігати перебої у європейських ланцюжках поставок під впливом низки факторів як на стороні пропозиції, так і на стороні попиту на перевезення вантажів у регіоні. У деяких країнах і, звичайно, у Сполученому Королівстві вони були більш вираженими, а їхні наслідки ведуть до зростання цін. Високий сезон, водночас зростають витрати транспортних операторів, особливо на дизельне паливо, тобто склалися всі умови для стабільного зростання транспортних тарифів", – заявляє Нік Бейл, керівник відділу наукових досліджень Transport Intelligence.
У звіті йдеться, що індекс транспортних ставок зростає вже п'ятий квартал поспіль і становить на даний момент 107,6 пунктів, що є найвищим рівнем за всю історію спостережень (з початку 2017 року). До ІІІ кв. 2020 року ставки зросли на 2,9% порівняно з попереднім роком, а порівняно із ІІ кв на 0,9%. Індекс ставок, що використовується у звіті, розрахований на основі більш ніж 350 млн транспортних цін у Європі.
«(…) Останні півроку тарифи стабільно зростають. Незбалансованість динамічно зростаючого попиту на транспортні послуги та обмеженої через брак водіїв пропозиції дозволяє перевізникам підвищувати тарифи. Найімовірніше, наприкінці 2021 року — на початку 2022 року підтвердиться 5% зростання цін за останні 15 місяців. З погляду транспортних операторів підвищення цін необхідне покриття зрослих операційних витрат і витрат за персонал. Гарантувати, що ціни зберігатимуться на нинішньому рівні, неможливо. Найближчими місяцями транспортним операторам дуже непросто забезпечити прибуток», — пояснив Тома Лар'є, Генеральний директор Upply.
До зростання цін на транспортні послуги в Європі призвела також зростання інфляції до кінця III кв. 2021 р. За даними Transport Intelligence та IRU ціни на дизельне паливо в Німеччині порівняно з III кварталом 2020 р. зросли на 38,5%, у Великій Британії на 26,6%, в Іспанії зростання цін склало 25,2%, у Франції – 23,5%, а Італії – 20,6%.
ПОПИТ НА ТРАНСПОРТНІ ПОСЛУГИ
Зростання попиту на транспортні послуги спостерігають також перевізники. Зігмас Міколюнас, виконавчий директор одного з бізнес-підрозділів компанії Girteka Logistics зазначив, що при цьому бізнес відзначає зростання на операційні витрати.
"Насамперед це пов'язано зі зростанням цін на паливо, по-друге — із глобальним дефіцитом водіїв. Третя причина у глобальних збоях ланцюжків поставок. Дефіцит напівпровідників позначився на багатьох галузях промисловості і призвів до перебоїв поставок, у тому числі нових тягачів і напівпричепів, що, безсумнівно, позначилося і на операційних витратах компанії", – сказав Зігмас Міколюнас.
Європейський союз приділяє підвищену увагу екології, безпеці дорожнього руху та умовам праці водіїв. Тому протягом найближчих кількох років потрібно залучати більше інвестицій у ці сфери.
Починаючи з лютого 2022 року, набудуть чинності деякі з найважливіших положень "Пакету мобільності", які безпосередньо зачіпають режим праці та відпочинку водіїв та регулярне повернення вантажного транспорту до країни реєстрації, що, безсумнівно, вплине на організацію автомобільних вантажоперевезень.
Внаслідок цього нововведення середня тривалість робочих поїздок водіїв скорочується, і транспортному сектору потрібно буде працевлаштувати більше водіїв та переглянути власні процеси організації вантажоперевезень.
"2022 принесе багато змін у сферу логістики, зокрема, в автомобільні вантажоперевезення, - заявив Зігмас Міколюнас. – Нові положення “Пакету мобільності”, подорожчання палива, глобальні збої в ланцюжках поставок, епідеміологічна ситуація у світі (пов'язана з COVID-19) та інші фактори відіб'ються на всіх учасниках логістичних послуг, у тому числі і на тарифах на вантажоперевезення. Як зміняться умови роботи та ціни на послуги – покаже час".