Ставки фрахту автомобілів-зерновозів демонструють зростання у вересні-жовтні 2020 року на тлі сезонного збільшення попиту в зв'язку зі збиральною кампанією пізніх культур.
Оскільки автомобільний транспорт бере на себе весь обсяг вантажопотоку з полів, вантажовласники змушені підвищувати тарифи, щоб забезпечити своєчасний вивіз врожаю, повідомляє Zernovoz.ua.
"Незважаючи на позитивну динаміку, ставки фрахту в жовтні нижчі на 25,4% порівняно з 2019 роком", - констатують експерти.
Факторів, що стримують подальше зростання тарифів, на думку аналітиків, є декілька:
1. Зниження вартості дизпалива. Дрібногуртові партії на базисі "Коростень" в жовтні 2020 року торгувались по 16,35 грн./літр проти 23,86 грн./літр в аналогічному періоді 2019 року (-31,5%). Середня роздрібна ціна по Україні в жовтні 2020 року теж на 17,0% нижча за відповідний період минулого року. Але якщо в попередні роки цей фактор мав низький вплив на динаміку ставок, то протягом 2020-го є зростання кореляції.
2. Зниження валових зборів основних сільськогосподарських культур, а також розтягнутість в часі збиральної кампанії, як ранніх так і пізніх культур, знизили пікові навантаження на логістичні канали.
3. Скорочення частки автотранспорту в експортному вантажопотоці. Протягом трьох останніх місяців спостерігається перерозподіл в бік збільшення питомої ваги залізниці на маршрутах доставки зернових та олійних культур з регіонів до портових терміналів.
4. На ринку існує профіцит автомобілів зерновозів. Таку впевненість висловлюють учасники ринку. Згідно з опитуванням опитування, яке експерти провели на старті збирання пізніх культур, майже 90% респондентів вважає, що на ринку існує профіцит автомобілів-зерновозів.
"Гостроти ситуації також додає факт повернення в країну частини водіїв вантажного транспорту, які працювали в ЄС, але через локдауни втратили роботу. Як наслідок, частина зерновозів, які до цього простоювали через відсутність кваліфікованих водіїв, тепер виходять у рейси збільшуючи пропозицію вільного транспорту", - пояснюють експерти.