Глобальна вартість штучного інтелекту у транспортному секторі досягне майже 14,8 млрд доларів США до 2030 року, а середньорічний приріст у період 2022-2023 років становитиме майже 23% згідно звіту аналітичної компанії Precedence Research. Революція штучного інтелекту в останні місяці – це не єдиний елемент, що прискорює технологічний прогрес у транспортній галузі.
Митні процедури та обмін даними давно потребують цифровізації. Європейський парламент у 2020 році помітив це, коли було схвалено регламент щодо електронної інформації про вантажні перевезення (eFTI – Electronic Freight Transport Information), – наголошує Юргіс Адомавічюс, засновник та генеральний директор Bunasta.
Згідно з оцінками, проведеними цією компанією, впровадження електронних стандартів обміну інформацією в сферу вантажних перевезень дозволило б зекономити принаймні один день на доставку товарів.
– Передбачається, що впровадження eFTI в Європейському Союзі знизить адміністративні витрати для операторів на 20-27 мільярдів євро до 2040 року. Це величезна сума, загалом кількість зекономлених годин роботи управлінських суб'єктів може становити від 75 до 102 млн євро, – підкреслює Юргіс Адомавічюс.
Регламент eFTI спрямований на створення правових норм та стандартів електронного обміну інформацією щодо вантажних перевезень в Європейському Союзі. Одним із головних завдань регламенту є спонукання суб'єктів до відмови від паперової документації, що полегшить логістичні ланцюги, прискорить доставку вантажів, збільшить прозорість та поліпшить процедури перетину кордонів.
Юргіс Адомавічюс вважає, що не дивлячись на технологічну революцію в транспортній сфері, обіг документації в багатьох митних процедурах все ще потребує значних змін. Разом з тим багато хто з митних операторів приймають інноваційні рішення.
– Ми вже довгий час використовуємо власну систему, яка базується на алгоритмах штучного інтелекту. Вона аналізує транспортну документацію, розпізнає зображення та дозволяє скоротити середній час заповнення цих документів з 40 до 16 хвилин. Ми поєднали наш результат з національними системами, що дозволило прискорити всі процедури, – додає Юргіс Адомавічюс. – Компанія працює над розвитком системи та скороченням часу заповнення транспортних декларацій у середньому до 5 хвилин. У Bunasta працює близько 250 співробітників, агенція має 20 прикордонних відділень. Сьогодні вона обслуговує більшу частину зовнішнього кордону Європейського Союзу.
Bunasta, як компанія, має потенціал принести користь Україні з кількох причин. По-перше, їхні електронні стандарти обміну інформацією можуть сприяти зниженню адміністративних витрат і прискорити процеси транспортування вантажів, що корисно для українських перевізників і логістичних компаній, які працюють на міжнародному ринку.
Крім того, Bunasta має досвід і фаховість в галузі митної документації і транспортного логістичного обслуговування, що може бути цінним у контексті складних правових вимог та процедур в сфері міжнародної торгівлі.