Штучний інтелект все більше впливає на бізнес, і логістика та ланцюги постачання не є винятком. Однак чи справді використання великих мовних моделей та інших форм ШІ матиме руйнівний вплив на транспортно-експедиторський сектор?
Згідно з новим звітом CargoON під назвою "Штучний інтелект у ланцюгу постачання: можливість чи ризик?", ключові людські аспекти експедирування вантажів означають, що штучний інтелект не знищить галузь.
ЗДАТНІСТЬ ШІ ЗМЕНШИТИ КІЛЬКІСТЬ ПОРОЖНІХ РЕЙСІВ
Один з висновків звіту полягає в тому, що штучний інтелект виявляється ефективним інструментом, коли йдеться про експедирування вантажів і планування навантаження, оскільки технологія здатна обробляти набагато більше даних, ніж люди-оператори.
Одним з експертів, якого цитують у звіті, є Артур Олейнічак, викладач Університету логістики в Познані. На його думку, між можливостями людини та штучного інтелекту існує просто разючий контраст. "Енергійний експедитор може обробити 20-30 замовлень на день, тоді як штучний інтелект може знайти тисячу пропозицій за годину. Звісно, за умови, що йому надається правильна доза даних", – каже Олейнічак.
Однак, Олейнічак наголошує на необхідності обміну даними для повного використання потенціалу штучного інтелекту.
"Алгоритми штучного інтелекту вже можуть підвищити ефективність логістичних операцій, зменшити кількість порожніх рейсів, а отже, зменшити проблему нестачі водіїв. Однак, щоб повною мірою скористатися можливостями штучного інтелекту, організаціям необхідно бути відкритими, ділитися своїми даними і ресурсами, наприклад, при організації перевезень".
ЧОМУ ЛЮДСЬКИЙ ФАКТОР У ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИТОРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МАЄ ЗАЛИШАТИСЯ КЛЮЧОВИМ
Ще один висновок звіту полягає в тому, що алгоритми штучного інтелекту революціонізують обслуговування клієнтів на біржах вантажних перевезень, дозволяючи більш ефективно підбирати перевізників і вантажовідправників.
З іншого боку, незважаючи на побоювання, що ШІ зробить експедиторів зайвими, у звіті зазначається, що деякі інсайдери галузі вважають, що людський фактор залишається незамінним.
Одним із прикладів є Павел Зяя, керівник напрямку комплексних продуктів в Trans.eu Group, який підкреслив важливість людського рішення в експедиторській діяльності.
На запитання авторів звіту CargoON, чи призведе штучний інтелект до масового банкрутства експедиторських компаній, Зяя відповів: "Я так не думаю", і додав: "Ми не маємо забувати про людський вимір цієї роботи. Вибір перевізника та узгодження тарифу – це лише частина роботи експедитора. На практиці він щодня вирішує десятки інших завдань. Від найбанальніших, коли у водія спустило колесо і він не може спілкуватися німецькою. До більш серйозних, коли трапляється аварія, водій потрапляє в лікарню, і перевізник звертається за допомогою до експедитора".
Крім того, Зяя наголосив, що бізнес-ризики, притаманні експедиторській діяльності, вимагають людського судження та довіри: "Підготувати пропозицію – це одне, а взяти на себе бізнес-ризик – зовсім інше. Наприклад, я можу підготувати замовлення для перевізника з Німеччини до Іспанії або Великої Британії, але я не впевнений, що мені вдасться знайти щось на зворотному шляху. Тобто ми разом беремо на себе певний ризик. Ми також часто укладаємо угоду на основі довіри до іншої людини, тому що ми про щось домовилися для наступного замовлення".
Коментарі Зяї дещо перегукуються з доповіддю Анни Майович з Польського інституту автомобільного транспорту (PITD), яка вважає, що розвиток штучного інтелекту призведе до зростання ринку навичок спілкування: "Штучний інтелект здатен оптимізувати низку процесів, але варто зазначити, що він не замінить потреби у відносинах між людьми. Кожен технологічний розвиток протягом століть скорочував деякі робочі місця, створюючи при цьому нові. На мою думку, АІ збільшить простір для навичок спілкування, і в результаті може з’явитися ніша для фахівців у сфері міжособистісних відносин".
ЧИ БУДУТЬ РІШЕННЯ З ШІ ДОСТУПНИМИ ДЛЯ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ?
Ще одна сфера, про яку йдеться у звіті, – це витрати, пов’язані з впровадженням алгоритмів штучного інтелекту, які, на думку деяких, становлять виклик для невеликих транспортних і експедиторських компаній.
Однак Майовіч вважає, що існують економічно ефективні рішення, якими можуть скористатися малі та середні підприємства. "Я не думаю, що штучний інтелект витіснить з ринку невеликі транспортні або експедиторські компанії. Хоча впровадження передових рішень на основі штучного інтелекту може вимагати значних фінансових витрат, існують також рішення, які є фінансово доступними для невеликих перевізників або експедиторів. Зверніть увагу, що багато компаній пропонують моделі на основі підписки або хмарні моделі, які можуть бути більш доступними для невеликих підприємств", – пояснює вона.