У своєму коментарі для видання «Європейська правда» замміністра розповів про основні положення нових законодавчих ініціатив. Ключовою зміною є пропозиція продовжити Угоду ще на рік та автоматично пролонгувати до кінця 2025 року. Основною умовою тут є згода обох сторін продовжити дію «транспортного безвізу» за відсутності порушень умов Угоди. Відповідне рішення має бути схвалено за три місяці до закінчення строку дії Угоди.
Пропонується, щоб робоча група звітувала перед Спільним комітетом Угоди кожні шість місяців статус реалізації домовленостей.
Єврокомісія також пропонує зобов'язати всіх водіїв, не лише українських, мати при собі ліцензію на перевезення. За словами заступника міністра, з одного боку, це не створить додаткових труднощів. Нюансом залишається механізм перевірки документів. Тому що українські ліцензіати не мають у принципі паперових документів, адже сьогодні ця процедура в Україні повністю оцифрована. Більше того, жодна українська вантажівка не може виїхати з України, якщо не має відповідної ліцензії на перевезення. Так працює система е-Черга для перетину кордону, в якій просто неможливо зареєструватися, якщо у перевізника немає ліцензії.
Дані про ліцензіати є в Єдиному комплексі інформаційних систем «Укртрансбезпеки». Кожен український перевізник має електронний кабінет, де він отримав ліцензію. Щоб підтвердити законність своєї діяльності, водій може мати витяг із цієї системи з QR-кодом, який потрібно просканувати. Відкритим питанням залишається, як контролюючі органи влади країн ЄС перевірятимуть достовірність ліцензії.
Крім того, ще однією пропозицією, яку легко виконати, є спеціальне маркування вантажівок – як українських, так і країн-членів ЄС. Тобто йдеться про позначки для транспорту, які виконують перевезення відповідно до Угоди.
Є також пропозиції, які потребують уточнення, яким чином буде реалізовано відповідні зміни. Наприклад, пропонується вантажівкам, які виїжджають порожніми з України, мати документи на той товар, за яким вони їдуть. Ми, зі свого боку, пропонуємо уточнити це положення. Тому що є низка питань, які потребують деталізації. Наприклад, хто і яким чином зможе перевірити такі документи, їх достовірність або що робити, якщо товар, за яким їхав водій, не може бути завантажений, і він забирає інший.
Угоду про лібералізацію також пропонується доповнити нормою інформування сторін Угоди про перевізників, які системно порушують правила. Йдеться про значні порушення правил дорожнього руху, каботаж, підробку документів. Тут же Єврокомісія пропонує створити кожній стороні механізм санкцій для таких перевізників.
Найбільша кількість питань з точки зору реалізації та прозорості викликає можливість у вирішенні однієї сторони, в даному випадку ЄС, призупиняти на три місяці дію Угоди повністю або частково в окремих географічних зонах, наприклад, одній або кількох державах, у разі виникнення значного дисбалансу на ринку двосторонніх перевезень.
За його словами, очевидно, що в такому разі польським компаніям хочеться виконувати перевезення тільки в прикордонні регіони, не наражаючи себе на небезпеку. Більшість перевезень, очевидно, будуть виконувати наші перевізники. Тож тоді можна вважати загрозою ринку, яке співвідношення.
За словами заступника міністра, гарною новиною є те, що навіть для реалізації відповідного пункту потрібне рішення Спільного комітету Угоди. Тобто його має підтримати більшість країн ЄС, що справді стане добрим запобіжником проти будь-яких маніпуляцій та спроб деяких із країн-членів ЄС призупинити Угоду.