Ринок автоматизованих систем
Через падіння платоспроможності ринок значно звузився. Мільйонні проєкти поставлено на паузу. Рішення по закупівлях на значні суми фактично не приймаються. Додають складнощів, безперечно, й логістичні нюанси: встановлення обладнання на певних територіях України не можливе, доставка ускладнена.
Викликами ринку стали не лише пошук замовників, а й зміна постачальників, питання шляхів доставки. Що стало в пригоді – це вивчення досвіду закордонних колег. Наприклад, постійний моніторинг світових ринків дав змогу передбачити потенціал швидкомонтованих споруд. В Європі загальна кількість реалізованих швидкомонтованих складів зростає: 374 будівлі у 2019 році проти 481 у 2021 році. З них склади з алюмінієвою конструкцією у 2019 р. становили 364 приміщення, у 2021 р. – 473 приміщення, склади зі сталевою конструкцією відповідно 10 та 8.
Тому в «Склад Сервіс» ще наприкінці січня 2022 року підписали контракт з польським постачальником каркасно-тентових ангарів PROTAN ELMARK, а в першій половині лютого з чеським постачальником мобільних стелажних систем Mobile Storage (для виконання 2-х проєктів).
«Каркасно-тентові ангари зараз, як ніколи, мають попит в Україні. На вебінарі, що відбувся декілька місяців тому ми детально розказували про можливості цих конструкцій. І ринок абсолютно правильно сприйняв важливість їх: капітальне будівництво наразі нереальне, а працювати потрібно», – уточнює Ярослав Бендяк, керівник відділу «Автоматизація» компанії Sklad Service.
Загалом роботу компанії-інтегратори не припиняли. З кожним днем ставало зрозуміло, що зруйнованих складів та логістичної інфраструктури стає все більше. А отже потрібні швидкі доступні мобільні рішення. В другій половині березня підписали контракт з італійським постачальником стелажних систем DALMINE LOGISTIC SOLUTIONS, а у травні запартнерились з угорським постачальником мобільних будинків Continest Technologies Zrt. Такі модульні будинки вже працюють в Україні для задач Національної поліції.
Зараз компанії-інтегратори працюють над завершенням проєктів, котрі розпочали ще торік та до 24.02.2022р. Відзначають, що багато часу йде на комунікацію з постачальниками та клієнтами. А вектор роботи направлений на пошук «живих» проєктів.
Ринок пластикової тари та тари для твердих побутових відходів (ТПВ)
Ринок пластикової тари та ТБО стикнувся з питаннями зміни постачальників та доставкою продукції. Під час активних воєнних дій шукати нові компанії, перевіряти якість їх продукції та співвідносити це з тим, чи буде вона задовольняти потреби вітчизняного замовника – ці завдання лише верхівка айсберга. «Потрібно було брати до уваги не лише якість тари, як до війни, а також платоспроможність замовників та розуміння того, що великих інвестицій в такий час як зараз, не буде. Враховувати вартість європейського товару в порівнянні з вітчизняними виробниками, – каже Ірина Стогній, керівник відділу «Пластикова тара та ТПВ» Sklad Service. – Зараз люди хочуть тару якомога дешевшу. По ТПВ – ми спостерігаємо не виділення коштів від держави на купівлю сміттєвих контейнерів».
Довелося переглянути постачальників. В травні 2022р підписали контракт з виробником пластикової тари TBA Plastové obaly s.r.o (Чехія). В червні – контракт з виробником пластикової тари Jcoplastic S.p.A (Італія). По ТПВ також в процесі розширення асортименту, особливу увагу спрямовано на баки «дзвіночки», вуличні урни.
Актуальними напрямками наразі є взаємодія з постійними клієнтами, робота на тендерах, зниження націнки в прайсі, робота з податковими базами та пошук нових клієнтів з них. Можна відзначити, що окрім напрямку ТПВ, великі проєкти майже зникли. Але майже не означає всі. Тож працюємо.
Ринок навантажувальної техніки
Навантажувальна техніка завжди в прямій залежності від ринку складів. Якщо валиться ринок складів, призупиняється виробництво, то навантажувальна техніка почувається скрутно. Кількість реалізованих проєктів знизилася: з моменту повномасштабного вторгнення була реалізована зовсім трохи більша кількість проєктів, як за перші два місяці.
Втім, на відміну від інших напрямків та ринків, навантажувальна техніка не мала потреб у пошуку нових постачальників та техніки оскільки практично всю її виробляють в Європі, Китаї.
«Зросла потреба в дизельних та газових навантажувачах. Це закономірно, оскільки в Україні зараз збільшилася кількість ГО і є потреба виконувати навантажувально – розвантажувальні роботи на вулиці», – розповідає Дар’я Костіна, керівник відділу Навантажувальної техніки Sklad Service.
Окрім того, зараз значна кількість продажів – це те, що є в наявності, ніж під замовлення. Клієнтам потрібно вирішувати завдання тут й зараз, а не чекати на доставку. Техніка з Китаю має занадто довгий lead time.
Ринок стелажних конструкцій
«Попит на стелажні системи з моменту широкомасштабних воєнних дій перерозподілився та зазнав суттєвих змін. Придбання нових конструкцій суттєво знижено. Навіть ті компанії, бізнес яких зосереджений в центральних та західних регіонах України, віддають перевагу придбанню вживаних конструкцій. Наразі кількість запитів на них становить 20 – 30% від загальних, тоді як до війни було менш як 10%», – каже Дмитро Ленок, генеральний директор «Склад Сервіс».
Втім за період березень – липень вдалося реалізувати майже аналогічну кількість проєктів, як за два попередні зимові місяці. Це звісно не ті цифри до яких звикли, але всі все розуміють й продовжують працювати. Ринок, як і всі ми, очікує на завершення активних бойових дій та можливості по відновленню України. Велика кількість складської та логістичної інфраструктури була зруйнована, тож роботи буде багато.