Завантаження...

Збитки внаслідок перевезення: як сторонам розійтися взаємовигідно

Збитки внаслідок перевезення: як сторонам розійтися взаємовигідно

Зрив термінів перевезення, пошкодження або крадіжка товарів є найбільш поширеними ситуаціями, які завдають шкоди та ставлять під загрозу весь ланцюжок доставки. Напевно, кожен, хто бере участь у процесі перевезення на стороні відправника, експедитора або перевізника, хоч раз стикався з такою проблемою. Як поводитися в таких ситуаціях, щоб уповноважена особа отримувала компенсацію, а особа, відповідальна за шкоду, не платила більше, ніж належить?

 

Потрібно правильно провести процедуру розгляду претензій перед страховою компанією. Це непросто, тому що для цього потрібно дотриматися безлічі формальностей і при цьому співпрацювати з іншими учасниками перевезення, щоб зібрати необхідну документацію.

 

Для юридичної особи, яка має право на компенсацію, дуже важливо задокументувати факт шкоди та її розмір. У кожному із трьох перелічених випадків факт збитку та його розмір документально оформляється по-різному. У РАЗІ ЗАТРИМКИ ДОСТАВКИ ТОВАРІВ збитки можуть змінюватись від тривалішого часу очікування працівників або машин для розвантаження до витрат на зупинку виробничих ліній або виробництво нового продукту.

 

У РАЗІ ПОШКОДЖЕННЯ ЧИ КРАДІЖКИ ТОВАРУ збитки - це сума, яку ми отримали б від його продажу, або вартість виробництва. Крім того, існують різні додаткові витрати, наприклад, податки та мита, вартість послуг, пов'язаних з утилізацією останків після пошкодження, витрати на додатковий транспорт, ремонт тощо. Ця документація має підтверджувати розрахунок збитків, завданих юридичній особі, що має право на компенсацію. Найчастіше уповноважений орган вказує витрати, які може задокументувати. Найбільшу проблему в цьому випадку мають виробничі компанії, у яких пошкодили або вкрали товари ще до здійснення угоди купівлі-продажу. ТОМУ, ЩОБ ДОВЕСТИ ЗБИТКИ, ВОНИ ПОВИННІ РОЗКРИТИ ВИРОБНИЧІ ВИТРАТИ, ЯКІ МОЖУТЬ БУТИ БІЛЬШОЮ ЦІННІСТЮ, НІЖ РОЗМІР КОМПЕНСАЦІЇ ЗА ШКОДУ АБО КРАДІЖКУ. У такому разі правильна підготовка претензії є справжньою проблемою.

 

Якщо юридична особа, яка має право, належним чином не задокументує збитки та її розрахунок, страхова компанія перевізника відмовиться виплачувати компенсацію. Також буде нерозумним вирахувати суму компенсації із дебіторської заборгованості перевізника або транспортної компанії за раніше виконані транспортні послуги. У цій ситуації перевізник може подати позов про оплату неоплачених рахунків-фактур, і він виграє справу, тому що уповноважена особа не зможе довести шкоду та законність вирахування коштів.

 

І як перевізнику підійти до цього питання?

 

Насамперед він повинен перевірити, чи не перевищує сума компенсації, яку в нього вимагають, максимальної суми компенсації, зазначеної в Конвенції CMR, якщо ми маємо справу з міжнародними перевезеннями, або у транспортному праві країни, в якій здійснюється вантажоперевезення. Наприклад, при міжнародних перевезеннях компенсація не може перевищувати приблизно 50 злотих (8,33 SDR) за кожний пошкоджений чи втрачений кілограм вантажу. Якщо перевізник здійснював міжнародне перевезення дорогих, але легких вантажів, уповноважена особа, безумовно, не отримає достатньої компенсації за збитки. Тільки якщо збитки викликані грубою недбалістю перевізника, обмеження відповідальності, передбачені правилами, не застосовуються, і перевізник несе повну відповідальність у вигляді суми збитків або навіть за втрачену вигоду.

 

Існує безліч правил, що звільняють перевізника від відповідальності чи обмежують її. Крім того, перевізник не може бути притягнутий до відповідальності внаслідок формальних помилок уповноваженої особи, допущених у процесі розгляду претензій. Він може бути звільнений від відповідальності за шкоду, якщо претензія уповноваженої особи не подана у належній формі або у зазначений термін, або не містить усіх даних. МАЛО ХТО ЗНАЄ, ЩО ВІДПОВІДНО ДО КОНВЕНЦІЇ CMR, ЩОБ НЕ ВТРАТИТИ ПРАВО НА КОМПЕНСАЦІЮ ЗА ЗРИВ ДОСТАВКИ, НЕОБХІДНО ПРОТЯГОМ 21 ДНЯ З ДАТИ ОТРИМАННЯ ТОВАРУ У ПИСЬМОВІЙ ФОРМІ НАДАТИ ПЕРЕВІЗНИКУ ПРЕТЕНЗІЮ. А під письмовою формою тут мається на увазі відправлення їх звичайною поштою. Якщо ця вимога не виконується, перевізник може відмовити у виплаті компенсації. Наприклад, у Конвенції CMR та у польському транспортному законодавстві є багато таких правил щодо затримки доставки, пошкодження чи втрати товарів.

 

І потерпіла сторона, і перевізник мають бути зацікавлені в тому, щоб компенсація за шкоду під час транспортування була виплачена страховою компанією перевізника. Для юридичної особи це означає швидке та надійне врегулювання її вимог. Натомість перевізник користується страховим захистом, який він оплачує, не ризикуючи майном. Обидві сторони повинні прагнути до того, щоб збитки були належним чином продемонстровані, адже суб'єкт взагалі має право на отримання компенсації, а перевізник – не покривати цю шкоду зі своєї кишені.

 

Svitlana Strachowicz – юрисконсульт, Вроцлав, Польща

 

Джерело

Про сервіс

Завдання сервісу Lading – спростити рутинну роботу транспортних логістів, диспетчерів та менеджерів виробничих, торговельних, логістичних, транспортних компаній, задіяних під час пошуку, оформлення та виконання замовлень на перевезення вантажів аутсорсинговим автомобільним вантажним транспортом.


Останні статті

Веб-сайт використовує файли cookie для найкращої адаптації сайту до потреб наших відвідувачів. Продовжуючи користуватися веб-сайтом, Ви погоджуєтесь на використання файлів cookie.