Такі відомі компанії, як ArcelorMittal або Metinvest Group, змушені зупиняти експортні поставки, оскільки в умовах війни неможливо налагодити нормальне транспортне сполучення та довезти свою продукцію на зарубіжні ринки збуту.
Утім, протягом березня, коли тривав перший місяць повномасштабної війни, картина була іншою. Експорт залізної руди досягнув максимальних значень через те, що імпорт такої ж продукції з РФ до Європи заборонили. Але цей успіх не переріс у стійну тенденцію. Навпаки, надалі почалося падіння обсягів постачання за кордон.
За даними українського GMK Center, що аналізує інформацію про стан гірничо-металургійного сектору країни, «Україна в березні стала найбільшим постачальником залізної руди до ЄС, замінивши постачання російської продукції. Традиційні українські місячні продажі до ЄС на рівні 1,4-1,5 млн тонн зросли до 2,1-2,3 млн тонн, а частка українських компаній на європейському ринку досягла 30 відсотків».
Тепер же експорт сталі та залізної руди впав на 50% у порівнянні з тим, що було до війни. Компанії ж повністю або частково зупиняють виробництво.
Війна в будь-якому випадку може завести бізнес і промисловість у глухий кут, говорять експерти. Вони також дивуються, що і сама українська влада, і світ зосередилися, передусім, на проблемах, пов’язаних з вивезенням збіжжя із заблокованих чорноморських портів. Зрозуміло, що відсутність зерна може спровокувати голод у третіх країнах. Але від постачання сталі й руди з України також залежить стан української економіки та ринок ЄС.
Тим часом ще у українська залізниця підвищила тарифи на перевезення на 70%. Це погіршить ситуацію, залишивши виробничі підприємства не в змозі транспортувати свою продукцію.
Кілька тижнів тому Група «Метінвест» оголосила про призупинення роботи трьох своїх залізорудних комбінатів через перевантаженість залізничної інфраструктури, зростання транспортних витрат, стрибок цін на енергоносії та падіння цін на світових ринках. Запоріжсталь також скоротила виробництво майже вдвічі через логістичні труднощі, а в ArcelorMittal повідомили, що компанія бореться за виживання, не пояснивши, чи скорочуватиме виробництво.
Фахівці побоюються, що зменшення постачання залізної руди з України на 1 млн тонн щомісячно стане реальністю на тривалий термін. Але це автоматично означає, що європейський ринок не отримуватиме 10% цієї сировини. В агенції Fitch сподіваються, що цей дефіцит вдасться покривати за рахунок збільшення закупівель з Бразилії, яка саме зараз збільшує виробництво. Проблема лише у тому, що морським транспортом або залізницею українська руда діставалася до європейського споживача за 8-14 днів. А Бразилія від ЄС надто далеко.