У Польщі відбулося засідання Парламентського комітету з інфраструктури, учасники якого обговорили підсумки засідання Ради ЄС з питань транспорту, телекомунікацій та енергетики (TTE) від 4 грудня 2023 року в контексті кризи на польсько-українському кордоні.
Насамперед на засіданні обговорили перевірки транспортних засобів, які проводять польські інспектори.
Він зазначив, що несанкціоновані каботажні перевезення чи перевезення до третіх країн, які здійснюють українські перевізники, є лише поодинокими випадками.
Інформацію про засідання Ради ЄС надав державний секретар Міністерства інфраструктури Рафал Вебер, зосередивши увагу на діяльності та пропозиціях польської сторони, у тому числі у вигляді ідеї скликання Об'єднаного комітету з перевезень та відновлення двосторонніх дозволів з Україною.
Але, як зазначив перевізник Петро Прудзинський, відкриття Довгобичува є ще одним каналом для пропуску більшої кількості порожніх українських автомобілів до ЄС.
Голова Комітету захисту перевізників та роботодавців транспорту Вальдемар Ящур заявив, що відкриття пропускних пунктів для автомобілів, що повертаються порожніми, недостатньо для припинення страйку.
За його словами, Польща – суверенна країна і має право вийти з угоди в односторонньому порядку, а за Польщею з неї вийдуть Словаччина та Угорщина, а потім і інші країни. Він нагадав, що прикладом одностороннього виходу є зернова угода.
За словами глави ZMPD Яна Бучека, нинішня ситуація – «результат багатьох років недбальства».
На його думку, «хтось із сильним мандатом має донести до протестувальників якусь конкретику». Такий мандат є у прем'єр-міністра Матеуша Моравецького та президента Анджея Дуди. Тому Ян Бучек закликав їх активно зайнятися розв'язанням кризи на кордоні. Торкаючись перевірок українських перевізників, він звернув увагу на необхідність проведення перевірок у відправників вантажу, яких він назвав «колискою зла». Ще низка питань, порушених президентом ZMPD – це масове підроблення дозволів ЄКМТ та функціонування прикордонних переходів.
Він також торкнувся проекту поправки до Закону про автомобільний транспорт, який свідчить, що в період дії угоди між Євросоюзом та Україною Польща в односторонньому порядку запроваджуватиме дозволи для української сторони, про що раніше заявив міністр Рафал Вебер. Петро Мікель обурився, що такий підхід може бути юридично законним.
Водночас Рафал Вебер визнав, що міністерство відмовилося від ідеї одностороннього запровадження вимог щодо наявності дозволів для українських перевізників на виконання комерційних перевезень. Він додає, що транспортну угоду між Євросоюзом та Україною слід змінити, оскільки вона допускає недобросовісну конкуренцію українським компаніям.
Його підтримує один із протестувальників Яцек Сокіл.