Звіт містить статистичні дані та надає результати досліджень, досвід та спостереження агентств з працевлаштування, а також загальний аналіз становища компаній сектору транспорту та логістики (TSL) та водіїв, що працюють у них. У доповіді також зазначено напрями дій, які можуть покращити ситуацію з кадрами у галузі.
За оцінками, дефіцит водіїв у Польщі може сягати 200 тис. осіб, а демографічні тенденції не є сприятливими. Автори дослідження вказують основні причини такого стану речей:
- несприятлива демографічна ситуація, пов'язана зі старінням населення. Середній вік водія в Європі становить 47 років, і лише 5% працівників галузі молодше 25 років;
- непрестижність професії водія, недооцінка його ролі, присвоєння йому несприятливого іміджу;
- нестача знань у молоді про специфіку праці та сприйняття перспектив кар'єрного зростання;
- відсутність чи надто малий обсяг державної діяльності з просування професії та стимулювання молоді до здобуття професійної освіти чи перепідготовки;
- передача відповідальності за придбання працівників інших національностей та їх легальне працевлаштування суб'єктам, які працюють у транспортній галузі;
- складні процедури працевлаштування громадян з-за меж Євросоюзу;
- нереалістичні фінансові очікування кандидатів та водіїв, особливо коли вони не готові набувати нових компетенцій та дозволів.
При цьому вказується, що не можна не розглянути ситуацію з погляду кандидата на роботу та вже працевлаштованої людини. До ключових проблем належать: мовний бар'єр, високі витрати на здобуття професійної кваліфікації, а також незадовільний рівень та наявність умов, що дозволяють водіям безпечно та комфортно працювати та відпочивати (у тому числі обмежена кількість паркувальних місць уздовж маршруту, відсутність або низький рівень санітарно-технічних споруд). Також бентежить нечесність деяких роботодавців, які вводять кандидатів в оману та обіцяють неринкові ставки.
На думку авторів звіту, галузеве середовище має надавати як досвідченим водіям, так і кандидатам зручний доступ до кар'єрного шляху. Інвестування у розвиток має стосуватися не лише отримання додаткових прав водія, а й накопичення знань про інновації, що використовуються у світі транспорту та логістики. Компанії мають активно вибудовувати діалог зі своїми співробітниками: контролювати, мотивувати та підтримувати їх у придбанні подальших професійних навичок. Щоб водії могли вирішувати свої професійні завдання у безпечних та комфортних умовах, необхідно вжити заходів щодо розширення парковок та зон відпочинку, а також їх стандартизації.
Пропонуються такі заходи щодо скорочення дефіциту водіїв:
- запуск соціальної кампанії, пов'язаної з роботою професійного водія, у тому числі із залученням досвідчених водіїв та організацій, які підтримують галузь (у тому числі агенцій з працевлаштування);
- пропозиція рішень щодо полегшення доступу до освітніх та навчальних заходів для молодих водіїв, а також охочих розширити або змінити свій шлях професійного розвитку;
- навчання у компаніях готовності та відкритості до можливості проходження стажування, адже поширеним бар'єром для входу є відсутність професійного досвіду, що може призвести до розчарування та відставки кандидата;
- організація легкодоступних та гнучких навчальних заходів для покращення мовних компетенцій кандидатів та водіїв;
- пропагування професії водія серед жінок, і тим самим підвищення відкритості галузі для працевлаштування представниць прекрасної статі;
- підвищення готовності компаній приймати на роботу мігрантів, що вимагає знань або підтримки з боку спеціалізованих організацій, які займаються орендою та наймом співробітників;
- побудова міцного партнерства, яке чинитиме ефективний та постійний тиск для впровадження галузевих рішень;
- підвищити цінність ролі кожного співробітника. Важливо побудувати організаційну культуру, у якій потреби співробітників агентства враховуватимуться нарівні з потребами постійного персоналу;
- інвестування в співробітника, що може дати кращий результат, ніж пошук нових дефіцитному ринку. Також варто залучити до навчання стажистів досвідчених співробітників.