За словами експертів, низка балканських держав останнім часом активно користуються своїм вигідним географічним становищем, щоб допомогти Росії підтримувати експорт та імпорт в обхід накладених санкцій.
У відповідь на ситуацію що склалася, Єврокомісія вимагає більш чітких гарантій транзиту територією Союзу. З лютого 2022 року ЄС заборонив експорт товарів до Росії на суму 43,9 млрд євро та імпорт товарів до ЄС на суму 91,2 млрд євро. Це означає, що порівняно з 2021 роком зараз під санкції потрапило 49% експорту та 58% імпорту, пов’язаного з РФ.
«Останнім часом ми помітили, що з’явилися компанії, які намагаються допомогти обійти санкції, запроваджені проти Росії. Це великий виклик для нашої промисловості та ЄС. На кордоні ми помічаємо все більше транспорту з балканських країн, яких раніше тут не було. На термінали Білорусі почали заходити компанії, яких раніше не було. Викликає занепокоєння, що компанії, які прагнуть обійти санкції, користуються послугами цих перевізників. Цілком імовірно, що наступні кілька місяців принесуть пожвавлення цієї діяльності для деяких перевізників», - пояснює Юргіс Адомавічус, засновник компанії Bunasta, що займається документальним оформленням міжнародних вантажних перевезень.
Він також вважає, що єдиним ефективним рішенням тут може стати використання обов’язкових гарантій транзиту.
Зараз санкції ЄС проти Росії поширюються на майже 1800 фізичних та юридичних осіб. У червні 2023 року ЄС охопив ще 71 особу та ще 33 організації. У рамках економічних санкцій ЄС ввів низку імпортних та експортних обмежень щодо Росії. Європейські суб’єкти не можуть продавати певну продукцію до Росії (експортні обмеження), а російські суб’єкти не можуть продавати певну продукцію до ЄС (імпортні обмеження).
«Гарантія транзиту забезпечує доставку товару, наприклад, до Казахстану. Якщо це не так, митний брокер, який видає гарантію, повинен буде сплатити податок у повному обсязі. В середньому це може бути навіть 50-60 тисяч євро з однієї фури. Ми помічаємо, що все менше компаній користуються цією послугою, а компанії, які організовують обхід санкцій, перебирають дедалі більшу частину вантажних перевезень. Це означає, що частина транспорту з балканських країн насправді може бути спробою обійти санкції, запроваджені проти Росії», - додає Юргіс Адомавічус.