Основні положення
По-перше, з'явилося нове визначення Європейської модульної системи (EMS). Під цією назвою ЄС визначив поняття автомобіля або автопоїзда, що складається з одного або декількох напівпричепів/причепів, які в своїй сукупності можуть перевищувати максимально допустиму довжину та масу, але кожен з його компонентів окремо (автомобільний напівпричіп, причіп) не повинен перевищувати допустимих значень за масою та довжині. Отже, це не що інше, як транспортний засіб або комбінація транспортних засобів з повною масою понад 40 т і довжиною понад 18,75 м (наприклад, 25,25 м), часто звана LHV (довший, важчий транспортний засіб), гігалайнер або мегалайнер.
Також ЄК пропонує державам-членам можливість допуску європейських модульних систем на їх території у внутрішньому та міжнародному сполученні, але за сумісного виконання наступних умов:
- держави-члени повинні зробити доступною для громадськості в прозорій та легкодоступній формі інформацію про максимальну вагу та довжину EMS, що курсують їхньою територією, та список доріг, якими може рухатися EMS.
- держави-члени повинні забезпечити, щоб мережа доріг на їх території, яка може використовуватися EMS, була з'єднана з відповідними дорогами сусідніх країн, які також можуть використовуватися EMS, щоб дозволити EMS перетинати кордони.
- держави-члени повинні створити системи для моніторингу та оцінки впливу EMS на безпеку дорожнього руху, інфраструктуру, довкілля та модальну інтероперабельність.
Якщо держава-член дозволяє EMS у внутрішньому повідомленні на своїй території, вона не може одночасно відмовляти або забороняти рух EMS у міжнародному повідомленні за умови, що в міжнародному повідомленні допустима вага та довжина EMS не перевищують зазначений у внутрішньому повідомленні трафік.
Ще одне визначення – «транспортний засіб на альтернативному паливі», тобто автомобіль, що повністю працює на альтернативному паливі та схвалений відповідно до Регламенту 2018/858.
Крім того, ЄК пропонує державам-членам створити єдині електронні системи та контактні пункти, через які підприємці, які здійснюють перевезення негабаритних неподільних вантажів, могли б звертатися за відповідними дозволами та усією необхідною інформацією, пов'язаною з цим видом транспорту.
Ще одним нововведенням є можливість допуску до міжнародного руху автомобілів з повною масою до 44 т, коли правила цієї країни допускають таке високе значення повної маси. Це означає, що якщо дана країна допускає на своїй території транспортні засоби з повною масою до 44 т, то водночас транспортні засоби в міжнародному сполученні також можуть мати цю дозволену повну масу, за умови, звичайно, що кожна країна, через яку вони проїжджають, дозволяє таке значення. Більш того, обговорювана межа повної дозволеної маси в 44 т може бути навіть вищою в ситуації, коли в цій країні дозволено більш високе значення повної маси, але тільки у випадку транспортних засобів, які задіяні в інтермодальних перевезеннях.
Згідно з нововведеннями, автовозам офіційно буде дозволено перевищувати максимально встановлену довжину при перевезенні вантажу, що досягає 20,75 м, за умови використання дозволених опор для вантажу, що перевозиться. При цьому дані опори не повинні перевищувати довжину вантажу, який може виступати перед транспортним засобом не більше ніж на 0,5 м за умови, що перша вісь транспортного засобу, що транспортується, спирається на конструкцію напівпричепа/транспортуючого ТЗ. Ззаду вантаж може виступати не більше ніж на 1,5 м за умови, що остання вісь транспортного засобу, що перевозиться, спирається на конструкцію напівпричепа/причепа.
ЄС не перестає віддавати перевагу так званим автомобілям з нульовим рівнем викидів (автомобілів, що працюють на водні чи електриці). У проекті, що розглядається, ЄК пропонує збільшити норму для автомобілів з нульовим рівнем викидів на 4 т порівняно з іншими транспортними засобами, тобто до 44 т. Таким чином, у випадку автомобілів з нульовим рівнем викидів в інтермодальних перевезеннях їх повна маса збільшиться до 48 т при використання тривісного тягача та дво- або тривісного напівпричепа (інші автомобілі - 44 т повної маси). У випадку транспортних засобів, що працюють на альтернативному паливі, пропонується збільшити повну масу всього на 1 т. Крім того, так званий транспортним засобам з нульовим рівнем викидів буде дозволено бути на 90 см довшим за допустиму довжину, за умови, що це не може збільшити їх вантажне простір та послужить використанню різних технологій.
При перевезенні 45-футового контейнера або 45-футового кузова, що знімається, в інтермодальних перевезеннях, завантажених або порожніх, допускається перевищення допустимої довжини транспортного засобу максимум на 15 см. При цьому можна буде перевищити допустиму відстань між шворнем і задньою частиною напівпричепа на . передбачено, що відправник вантажу, що довіряє контейнер або змінний кузов автомобільному перевізнику, зобов'язаний надати перевізнику довідку із зазначенням ваги і висоти контейнера/змінного кузова, що перевозиться. З іншого боку, у разі більш високих контейнерів допустима висота транспортних засобів, що перевозять їх в інтермодальних перевезеннях, становитиме 15 м-коду.
Думка галузі
Представники транспортної галузі оперативно відреагували на нові пропозиції ЄК. Як зазначили у TLP, учасникам ринку необхідно насамперед дочекатися остаточної форми нових правил до кінця законодавчого процесу ЄС. Потім держави-члени мають 2 роки, щоб адаптувати своє національне законодавство до нової директиви.
Як вважає директор IRU із захисту інтересів ЄС Ралука Маріан, Пакет ЄС з екологізації транспорту допоможе галузі краще обслуговувати громадян Європи та інших осіб, які користуються послугами автомобільного транспорту, включаючи інші види транспорту, більш економічним та екологічним чином». Проте, за її словами, галузь стурбована двома запропонованими термінами.
По-перше, щоб обмежити гнучкість використання традиційних стандартних комбінацій транспортних засобів у міжнародних перевезеннях після 2035 року. У той час як пропозиція вводить повну масу транспортного засобу для транскордонних операцій зі стандартними комбінаціями МС між Договірними державами-членами, вона застосовуватиметься лише до нульових викидів автомобілів з 2035 року випуску. По-друге, обмежити транскордонні випробування з Європейською модульною системою п'ятирічний період, не допускаючи продовження випробувань.
У свою чергу в Європейському союзі автомобільних перевізників (UETR) вважають, що ця ініціатива дає можливість зробити свій внесок в екологічну стійкість за рахунок більшої ефективності, більшої потужності і більш високої продуктивності, а також допомагає пом'якшити дефіцит робочої сили в цьому секторі.
У UETR вважають, що будь-яка нова структура повинна сприяти вирішенню 44 тонн для будь-якого транспортного засобу в довгостроковій перспективі, незалежно від джерела енергії, що використовується, при цьому енергетичний баланс і технологічна нейтральність є кращим підходом до досягнення декарбонізації.
Нововведення прокоментували і в Європейській федерації транспортників (ETF), наголосивши, що існує «вражаюча відсутність послідовності, яку необхідно усунути». Зокрема, застереження щодо полегшення транскордонних операцій «гігалайнерів», 44-тонних довших і важчих транспортних засобів з європейськими модульними системами, що працюють на викопному паливі.
У федерації особливо стурбовані сукупними потенційними наслідками сприяння гігалайнерам, у той час як процес, що триває, в кінцевому підсумку призведе до ліквідації двох найбільших залізничних вантажних компаній в Європі, FRET SNCF (Франція) і DB Cargo (Німеччина).