На думку TLP, молоді фахівці мають формальну кваліфікацію, підтверджену водійськими правами та кваліфікаційним посвідченням. Вони пройшли відповідні курси (курси кандидатів у водії, початкову кваліфікацію), які проводяться у авторизованих навчальних центрах (ОСК, ОЗ), підконтрольних державній адміністрації. Крім того, знання та навички цих людей були перевірені створеними спеціально для цього воєводськими центрами дорожнього руху (WORD), які є юридичною особою самоврядування, контрольованою державною адміністрацією на рівні воєводства.
Програма навчання та екзаменаційні завдання докладно описані у виконавчому регламенті, виданому міністром інфраструктури, а перебіг самого дидактичного процесу (його послідовні етапи) фіксується в телеінформаційній системі, що не має аналогів у сучасному світі, створеної компанією State Securities Company SA, у якій проводиться: «профіль кандидата у водії» та «профіль професійного водія».
Весь процес, пов'язаний із навчанням та перевіркою кваліфікації, є платним (у разі навчання ціни на курси встановлюються ринком, а у разі WORD – державною адміністрацією). Сума повних витрат, пов'язаних із отриманням ліцензії для особи, яка хоче працювати водієм, коливається приблизно від 9 тис. до 11 тис. злотих (2-2,5 тис. євро). Незважаючи на ці великі витрати, на думку багатьох перевізників, здобуті в цьому процесі знання та навички абсолютно марні в подальшій професійній діяльності.
Отримані результати опитувань, проведених TLP серед польських транспортних компаній, підтвердили негативну оцінку польського процесу отримання професійних прав водія (прави водія C, CE, D, DE та початкова кваліфікація). Тільки 14,6% опитаних охарактеризували загальну професійну підготовку «молодих» водіїв як хорошу чи дуже хорошу, а 46,4% опитаних заявили, що вона відсутня чи недостатня.
Лякає і той факт, що 41,5% опитаних вказали на відсутність навичок у «молодих» водіїв у сфері виконання елементарних маневрів із транспортними засобами, які використовуються на їхніх підприємствах. Ще гірше справа з можливістю використання повного функціоналу сучасних автомобілів, тобто. таких функцій, як:
- Активний круїз-контроль;
- помічник контролю смуги руху;
- помічник руху по дорозі;
- блокування моста;
- Автономне водіння;
- індикатори параметрів та діагностики;
- ретардер/гірське гальмо і т.д.
61% респондентів назвали ці навички відсутніми чи недостатніми. Аналогічний результат було отримано для навичок водіїв, пов'язаних із правильним розташуванням вантажів та технікою їхнього кріплення. На це вказали 59,8% респондентів.
Особливим рекордом стала кількість негативних оцінок уміння працювати з ІКТ-системами, що використовуються на автомобільному транспорті (телематичні системи, супутникова навігація з інформацією про дорожній рух, e-toll, SENT, зарубіжні системи стягування плати, програми, що використовуються клієнтами тощо). 68,2% респондентів оцінили ці навички як відсутні або недостатні.
В опитуванні також питали про оцінку знань та інших навичок, необхідних у роботі водія. На жаль, у кожному практичному питанні однозначно переважали відповіді із негативними оцінками. А відповіді, які оцінюють знання та навички водіїв як добрі чи дуже добрі, ніколи не перевищували 10%.
Відсутність відповідних знань та навичок у випускників курсів професійних водіїв та початкової кваліфікації призводить до необхідності повторного навчання, цього разу коректного, у транспортних компаніях. Новому водієві довіряють роботу вартістю кілька сотень тисяч злотих, і від кваліфікації цього співробітника залежать життя і здоров'я пасажирів, що перевозяться, та інших учасників дорожнього руху, а також збереження вантажів, що перевозяться.
З урахуванням соціальних витрат, пов'язаних з некоректною роботою системи отримання професійних посвідчень водія, на думку TLP, як мінімум необхідно:
- якнайшвидше припинити практику складання іспиту з водіння на «вищу категорію» на автомобілях малих габаритів, які не використовуються на автомобільному транспорті та, крім того, не відповідають вимогам до сучасної техніки;
- скоригувати обсяг та метод проведення практичного випробування таким чином, щоб можна було перевірити всі навички, які фактично вимагаються від осіб, які виконують завдання, пов'язані з керуванням транспортними засобами, що використовуються на автомобільному транспорті;
- адаптувати програму навчання, теоретичну частину державного іспиту «на отримання посвідчення водія вищої категорії» та тести, що використовуються в ході іспиту на отримання початкової кваліфікації, до технічного прогресу та вимог, пов'язаних з керуванням вантажними автомобілями, тягачами та автобусами, що використовуються на автомобільному транспорті;
- впровадити практичне навчання навичкам, необхідним для автомобільного транспорту, за допомогою повнорозмірних автопоїздів, що складаються з сідельного тягача та напівпричепа, та повнорозмірних автобусів, оснащених бортовими пристроями та системами, представленими на ринку;
- розглянути можливість перегляду кваліфікації діючих інструкторів та екзаменаторів, які мають вищу кваліфікаційну категорію посвідчення водія.
Аналогічну думку представляє і президент Поморської асоціації автомобільного транспорту, яка керує Центром навчання водіїв, Томаш Реєк.