Мобільність людей змінюється завдяки технологіям. У наш час люди відходять від власності і все частіше вибирають мультимодальні рішення - міські велосипеди, спільні машини (модель UBER) чи скутери похвилинно. Йдучи назустріч цим тенденціям, технологічні та автомобільні компанії пропонують інтегровані послуги "мобільність як сервіс" (MaaS, Mobility-as-a-Service). Виникають платформи, що пропонують транспортні засоби за тарифом залежним від часу та форми використання.
За словами фахівців GEFCO Polska, новий ринок створює виклики, але також і можливості для логістичних операторів.
Ринок послуг MaaS - це велике поле для розвитку для логістичних операторів у галузі транспорту та обслуговування вживаних транспортних засобів. Крім того, завдяки використанню сучасних технологій та аналізу даних, логістичні оператори можуть підтримувати постачальників послуг MaaS, плануючи попит та передбачаючи потреби у послугах. "За оцінками, ринок MaaS, вартість якого в 2017 році лише в Європейському Союзі оцінювали в 25 млрд. доларів, перевищить поріг у 450 млрд. доларів у 2030 році. Хороші прогнози щодо MaaS - це також можливість розвитку для логістичних операторів у новому сегменті, що швидко розвивається», - говорить Рафал Краєвський, генеральний директор GEFCO Polska.
ВІД МАСОВОГО ВИРОБНИЦТВА ДО РІШЕНЬ MAAS
Послуги мобільності поєднують різні види транспорту. В одній програмі ми отримуємо доступ до мультимодального рішення, яке дозволяє оптимізувати поїздки на багатьох транспортних засобах - від громадського транспорту, до спільного використання автомобілів, скутерів або традиційного таксі.
Прагнучи до ефективних та інтегрованих транспортних систем, компанії в автомобільній промисловості виходять за рамки дотеперішніх бізнес-моделей, заснованих на продажу та власності на окремі транспортні засоби. Вони зосереджують більше уваги на розробці гнучких та спеціальних рішень для мобільності. Деякі виробники автомобілів роблять крок далі, пропонуючи транспортні засоби за передплатою та випускаючи спрощені версії, наприклад, без конфігурацій обладнання.
ЗМІНИТЬСЯ РОЛЬ ЛОГІСТИЧНОГО ОПЕРАТОРА
«Якщо ринок рухатиметься в цьому напрямку, то, з одного боку, дилери, постачальники і логістичні компанії втратять доходи та націнку. Однак, з іншого боку, ефективність такої моделі та переваги спрощеного процесу замовлення на доставку відкриють нові можливості для логістичних операторів. Завдяки використанню аналітичних даних, отриманих у процесі вибору та використання автомобіля замовником, можна побудувати ланцюжок поставок, адаптований до попиту в режимі реального часу», - додає генеральний директор GEFCO Polska.
З розповсюдженням MaaS перед операторами логістики розвивається новий спектр послуг, які повинні надавати оператори логістики. Основним елементом все одно буде доставка безпосередньо кінцевому споживачу з використанням парку транспортних засобів або окремого транспортного засобу. Крім того, під час популяризації сервісу спільного використання автомобілів ми говоримо про низку нових потреб - наприклад, про зміну ролі автомобілів, модифікацію аксесуарів і, перш за все, про обслуговування та ремонт, а також зарядку або заміну акумуляторів. Як підкреслював фахівець GEFCO, логістичні оператори можуть також виконувати більш стратегічні ролі в обслуговуванні клієнтів, такі як послуги з відстеження транспортних засобів або використання даних для аналізу та планування роботи з обслуговування та оптимізації управління страхуванням та компенсацією.