І тепер цей документ набув чинності. На практиці – робота почалася, але є певні труднощі, говорять у групі логістичних компаній ZAMMLER.
Україна приєдналася до конвенції про процедуру спільного транзиту та спрощення формальностей у торгівлі товарами. І наші компанії будуть підключені до електронної системи The New Computerised Transit System (NCTS). Нею користуються 36 країн, з них зокрема країни ЄС.
В ідеалі, тепер українські підприємці мають отримати єдині правила декларування та контролю транзитних переміщень товарів і можуть ввозити вантажі з ЄС до України та навпаки без додаткових переоформлень.
Що з імпортом?
Дорогою до України на імпортований товар раніше оформлювали 3 декларації. Першу робив відправник – до кордону із нашою країною. Другу – отримувач, від кордону. Третя оформлювалась уже під час заїзду на митний термінал.
Щоправда, більшість імпортерів з початком війни працювала за спрощеною процедурою, яка дозволяла їхати від кордону напряму до пункту вивантаження, без заїзду на митницю. Таку можливість давала декларація типу ЕА – її використовували на всі товари, окрім підакцизних. Зокрема і на товари, що мають преференційне походження: наприклад, з ЄС, Грузії та Ізраїлю.
Із запровадженням “митного безвізу”, декларація типу ЕА на товари преференційного походження уже не діє. І це спровокувало певні ускладнення: з’явились черги на заїзд авто на термінали; в імпортерів виникли додаткові витрати – наприклад, оплата за стоянку.
Так, за даними митного відділу групи логістичних компаній ZAMMLER, на Львівській митниці черги на заїзд авто на термінал сягають кількох кілометрів, а час очікування оформлення декларації перевищує 24 години. Там особливе навантаження на митницю – бо і до кордону ближче, і багато підприємств релокувалося туди зі сходу країни.
Що з експортом?
Раніше одну декларацію робив відправник товару в Україні. І другу – отримувач. Тепер експортер в Україні мусить робити 2 декларації: одну з яких (транзитну) – з блокуванням коштів (блокується сума, еквівалентна митним платежам при імпорті таких товарів). Альтернатива блокуванню коштів – фінансова гарантія, приміром, від банку (це окрема платна послуга фінустанови).
І тепер експортери, як й імпортери – мусять обов’язково заїжджати на митний термінал для опломбування. Всі стоятимуть в одній колії, а час митного оформлення буде напряму залежати від інспекторів. А їх на всю Україну лише 10 000 осіб.
Часу, аби повноцінно підготуватися до запровадження “митного безвізу”, в експортерів та імпортерів небагато. Адже вже за 3 місяці, 3-го лютого – усі його норми стануть обов’язковими. Нині митні брокери просять відтермінувати запровадження “митного безвізу” до перемоги, оскільки тоді вантажі не будуть зосереджуватись в одному регіоні. І роботі митників не заважатимуть “повітряні тривоги” – бо зараз мусять переривати роботу. А компанії, залучені у перевезеннях сподіваються, що найближчим часом все налагодиться. І глобальні зміни не будуть такими стресовими.