Протести, які почалися минулого року, все ще продовжуються і кінця їм практично не видно. Крім того, до перевізників, що протестують, приєдналися фермери, і в Польщі виникла досить серйозна економічна проблема, оскільки польські компанії експортують в Україну товарів приблизно на 10 млрд євро на рік. Як наслідок виникає політична проблема, оскільки ця ситуація негативно впливає на польсько-українські відносини та відносини Польщі з ЄС.
На думку глави TLP, через складну ситуацію, викликану агресією РФ, ЄС дозволив українським перевізникам працювати на спільному ринку ЄС (в основному з доставки гуманітарної та військової допомоги). Згідно з угодою ЄС-Україна, їхня ліцензія діятиме до червня 2024 року. Проблема, однак, у тому, що українські перевізники працюють на ринку ЄС із великою конкурентною перевагою – вартість їхніх послуг у кілька разів нижча і на них не поширюються правила Співтовариства. Це викликало кризу: перевізники Польщі та низки інших країн ЄС почали втрачати джерело доходу та опинилися на межі банкрутства. Тому на початку листопада минулого року вони розпочали протести, вимагаючи, серед іншого, перегляд чинних правил та відновлення дозволів на комерційні перевезення для українських перевізників, які були скасовані угодою між ЄС та Україною (за винятком гуманітарних та військових перевезень).
На кордоні з Польщею, як і раніше, стоять тисячі фур у чергах завдовжки кілька десятків кілометрів. Заблоковано чотири найважливіші автодорожні переходи: у Дорогуську, Гребенному, Корчеві та Медиці, а рух через кордон дорівнює швидкості равлика. Внаслідок цього торгівля товарами між ЄС та Україною серйозно порушена, а виробничі та торгові компанії, що працюють по обидва боки кордону, зазнають значних збитків. Крім Польщі, до прикордонних протестів приєдналися перевізники зі Словаччини та Угорщини – з тих самих причин. Проте ситуацію там заспокоїли та рух розблокували.
Він стверджує, що проблема торкається максимум близько 1000 людей. Польські перевізники, що спеціалізувалися на перевезеннях на Схід і тепер втратили основне джерело доходу. За його оцінками, держава може дозволити собі запропонувати їм хоч би фінансову допомогу.
За його оцінками, без рішучих дій конфлікт та протести посилюватимуться. Навіть якщо їм вдасться на якийсь час зникнути, соціальна та економічна напруженість, що зберігається, повернеться з подвоєною силою через кілька місяців.
На думку глави TLP, вся ця ситуація також може призвести до падіння довіри до нової правлячої коаліції. Поки що вона не представила перевізникам конкретних ідей щодо вирішення цієї проблеми та посилається на правила ЄС, вказуючи, що ключ до вирішення проблеми знаходиться у Брюсселі.
За даними асоціації, у 2021 році польські перевізники виконали 100 тис. автоперевезень на українському напрямку проти 160 тис., виконаних українською стороною (відповідно до двосторонньої угоди про міжнародні автоперевезення, укладеної між Польщею та Україною). Однак останнім часом кількість польських перевезень скоротилася в кілька разів, тоді як українські перевізники збільшили кількість операцій не менш ніж на 500%, оскільки клієнти скористалися появою набагато дешевших українських перевізників, щоб відмовитися від дорожчих послуг ЄС, зокрема польських.