Щоб зрозуміти, яка ситуація на даний момент на ринку логістики в регіоні Центрально-Східної Європи, ми поговорили з одним із провідних фахівців у бачності (visibility) ланцюжка поставок, Гленном Кепке, керівником програми Network Enablement у компанії FourKites.
FourKites – це платформа прогнозування видимості ланцюга постачання, яка використовує запатентований алгоритм для розрахунку часу доставки вантажу. Це дозволяє клієнтам краще планувати свою діяльність та скорочувати операційні витрати.
Фактично, FourKites “контролює” мережу більш ніж з чотирьох мільйонів GPS/ELD пристроїв, що охоплює дії, пов'язані з розподілом товарів в автомобільному, залізничному та інтермодальному транспорті. Вона також використовується компаніями, що спеціалізуються на реалізації завдань „останньої милі” або, у ширшому розумінні, на доставці посилок.
Перегляд операцій можливий у режимі реального часу, а алгоритм відстеження враховує багато ключових даних, наприклад, прогнози погоди та „пікові” навантаження. Саме на цій основі можуть бути створені, наприклад, точні дати реалізації замовлень.
Ольга Корокий, Trans.INFO: Гленн, як у контексті війни в Україні функціонує транспорт та логістика у Центрально-Східній Європі? Зокрема, якою є ситуація в Росії та Україні?
Гленн Кепке: З огляду на те, що відбувається в Центральній та Східній Європі, ситуація мінлива і нестабільна
На даний момент скорочення постачання припадають насамперед на Росію. Ми помітили, що обсяг постачання до Росії значно знизився з 22 лютого.
Станом на тиждень з 9 по 15 березня обсяги імпорту в Росію всіма видами транспорту знизилися на 32 відс. порівняно з попереднім тижнем і загалом знизилися на 59 відс. порівняно з тижнем із 16 по 22 лютого. Це торкнулося різних галузей: виробництва, хімічної галузі, роздрібної торгівлі, харчової промисловості та товарів народного споживання.
В Україні обсяги імпорту знизилися на 88 відс. порівняно з попереднім тижнем (зображення нижче) та загалом знизилися на 96 відс. порівняно з тижнем із 16 по 22 лютого.
Стосовно країн Центральної Європи, спостерігається деяка волатильність від тижня до тижня, але зараз вона незначна.
Як змінилися транспортні напрямки у регіоні? Які інші маршрути знаходять перевізники?
Альтернативів дуже мало. Компанії скасовують замовлення та шукають альтернативних постачальників сировини в інших регіонах.
Постачання у західному напрямку (з Білорусі чи Росії) зупинилися. Компанії із Західної Європи знаходять постачальників, які знаходяться в Європі або деінде у світі, і імпортують продукцію звідти.
Щодо поставок у східному напрямку із Західної Європи до Білорусі та Росії, то тут ми бачимо, що обсяг скоротився на 40 відс. із 22 лютого. Наразі навіть немає компаній, які обирають альтернативні маршрути – вони просто скасовують замовлення.
Як війна вплинула на постачання на трасах Китай – ЄС – Китай? Наскільки конфлікт торкнеться Новий Шовковий Шлях?
Шовковий Шлях досі функціонує. Ми помітили, що відправники вантажу намагаються знайти альтернативні маршрути Шовковому Шляху. Дедалі більше західних компаній, що працюють у Європі та Азії, активно прагнуть перейти із залізничного маршруту Китай – Європа – Китай на морські шляхи.
Виходячи із загального обсягу вантажів, що відправляється Шовковим Шляхом, ми не очікуємо надто великого впливу на глобальні ланцюжки поставок, частково тому, що залізничною лінією перевозиться приблизно мільйон контейнерів на рік, і якщо весь цей обсяг переміститься на морські коридори, це викличе деякий вплив на ціноутворення. Це спричинить, по-перше, зростання цін на морські перевезення з Азії до Європи, а по-друге, зменшення пропускної спроможності на ринку морських перевезень, які й так були крихкою ланкою в ланцюжку поставок за останній рік.
Яка ситуація із вантажами на кордонах?
На кордоні з Росією та Білоруссю черги завдовжки кілька кілометрів, але вони рухливі. Деякі польські кордони працюють із мінімальною затримкою. Ті перевезення, за якими ми спостерігаємо, це критично важливі продукти або ж це компанії, які не скорочують замовлення і готові піти на ризик і на те, щоб водії чекали у довгих чергах на кордоні.
На скільки скоротилося постачання вантажів до Росії?
Ситуація у зв'язку з обсягом змінюватиметься від тижня до тижня залежно від того, що відбувається на політичному рівні. Багато американських компаній і країн Західної Європи припиняють діяльність у Росії. Наразі дуже делікатна ситуація, оскільки обсяг, який все ще рухається, здебільшого походить не із Західних країн чи країн, які не є частиною НАТО.
Цікавий факт: ми помітили, що за тиждень до вторгнення Росії в Україну 52 відс. відправників вантажу збільшили обсяги навантаження в Росію, 13 відс. зберегли стабільний обсяг порівняно з попереднім тижнем. Тоді як тільки 35 відс. скоротили обсяги навантаження до Росії. Враховуючи, що час транспорту морем також почав збільшуватися до офіційного вторгнення Росії, схоже, що відправники вантажу, прискорювали поставки в Росію в очікуванні конфлікту, оскільки війська накопичувалися на кордоні.
Починаючи з моменту російського вторгнення в Україну FourKites зафіксував скорочення кількості вантажів, доставлених до Росії. Станом на 15 березня обсяги російського імпорту знизилися на 59 відс. порівняно із 22 лютого. Відвантаження нафти та газу знизилися на 43 відс. порівняно з попереднім тижнем та на 61 відс. загалом у порівнянні з 22 лютого.
Сектори роздрібної торгівлі та споживчі товари постраждали найбільше, обсяги знизилися на 23 відс. порівняно з попереднім тижнем та 56 відс. загалом у порівнянні з періодом до 22 лютого.
Також затримки LTL – перевезень до Східної Європи скоротилися, але залишаються на 5%. вище ніж за тиждень до вторгнення.
А у держави ЄС?
Обсяг вантажоперевезень з Росії та Білорусі до ЄС значно знижується. Через наших клієнтів ми спостерігаємо повну відсутність вантажного потоку. Це не означає, що на ринку в цілому немає вантажоперевезень, що прямують у західному напрямку, але зараз наша клієнтська база зупиняє доставки в західному напрямку.
Як війна вплинула на транспортні ставки, зокрема, на автотранспорт?
Тарифи складаються з двох частин - це базова ціна перевезення вантажівки або морського контейнера та вартість палива.
У разі автоперевезень Європою ми спостерігаємо підвищення цін на контрольовані транзакції з 20 до 40 відс. Підприємства, які купують за договором, були захищені від зростання тарифів, але це дуже мінлива ситуація.
Тому перевізники, які мають доставити вантаж до Центральної та Східної Європи, десь поруч із кордоном України, Росії чи Білорусі вимагають передоплату, оскільки намагаються мінімізувати ризики.
Також зростають ціни на пальне, змінюються світові ринки. Важко передбачити, якою буде ціна за барель сирої нафти з тижня на тиждень, але оскільки ціни на нафту повернулися до довоєнних рівнів, середня вартість дизельного палива трохи знизиться.