Представники організацій, що об'єднують транспортні компанії, нагадують, що у 2024 році однією з найбільших проблем галузі у Литві залишиться нестача водіїв, результати діяльності компаній залежатимуть не лише від економічного розвитку, а й від можливостей найму та геополітичних подій. Глава Міжнародного транспортно-логістичного альянсу (TTLA) Повілас Дріжас заявив, що 2023 був швидше негативним, ніж позитивним порівняно з 2022 роком. За його словами, навіть після перевезення більшої кількості вантажів прибуток компаній знижувався через зростання операційних витрат. А генеральний секретар Литовської національної асоціації автоперевізників «Linava» Зенонас Буйвідас зазначив, що результати компанії погіршуються не через якість її роботи, а через геополітичні рішення.
Він назвав Пакет мобільності ЄС однією з найбільших проблем для перевізників, що пов'язано з величезними фінансовими ризиками та адміністративним навантаженням.
Економіст банку SEB Тадас Повілаускас оцінює, що через зниження замовлень з'явилася конкуренція у секторі, а рентабельність транспортних компаній упала цього року до рівня 2020 року. За його словами, зниження рентабельності не так сильно вплине на великих транспортних компаніях, а для дрібних перевізників це може стати питанням виживання.
Зенонас Буйвідас роздивився, що через невизначене майбутнє на ринках невеликі транспортні компанії зараз мають ще одну велику проблему - їм не дають кредити банки, які вважають такі компанії ризикованими. Тадас Повілаускас також додає, що малі підприємства більш чутливі до нестачі фінансування або вищої вартості капіталу, крім того, цьому сприяють зниження замовлень та млявий сервіс вантажоперевезень. Він заявив, що великі компанії, принаймні ті, з якими працює банк SEB, засвоїли уроки минулих криз і накопичили достатні резерви на чорний день, тому подорожчання капіталу чи інші негативні процеси не зачеплять їх так сильно.
Клайпедське трансекспедиційне підприємство, яке здійснює перевезення різних, у тому числі негабаритних, вантажів до Скандинавії та деяких інших країн Європи, має близько 60 вантажних автомобілів і за цим показником відноситься до малого та середнього підприємства галузі. Її керівник Гінтаутас Шяшкус повідомив, що нинішня ситуація на ринку така, що діяльність не є збитковою, але й не дає прибутку. У 2022 році компанія отримала 8,6 млн. євро доходу і заробила 577 тис. євро. Гінтаутас Шяшкус каже, що влітку він відчув зниження обсягів вантажів, а наприкінці року вже були позитивні ознаки, тому він очікує на прорив у 2024 році.
За заявою Тадаса Повілаускаса, в Європі, переважно ринку литовських транспортних компаній, наступного року прогнозується мінімальне економічне зростання, тому він сумнівається, що вантажоперевезення значно збільшаться. Повілас Дріжас додає, що для литовських перевізників багато залежатиме від економіки Німеччини, і того, як розвиватиметься промисловість цієї країни.
Він не сумнівається, що витрати більшості транспортних компаній у 2024 році зростуть просто тому, що у грудні в Німеччині набули чинності підвищені збори за проїзд для вантажівок та запроваджено додатковий податок за викиди вуглекислого газу до навколишнього середовища. Додаткові витрати, за його словами, можуть вплинути на ціноутворення, вона може подорожчати.
Зенонас Буйвідас каже, що уряд, який збільшив у листопаді цього року квоту працевлаштування іноземців, прийняв гарне та вигідне для галузі рішення, вирішивши проблему нестачі водіїв у Литві. За його словами, ліміт квоти швидко вичерпується ще й через так звану проблему компаній-«поштових скриньок». Він додає, що у зв'язку з виборами до Сейму наступного року в Литві відбудуться значні політичні зміни, і очікує від влади розумного підходу до транспортного сектору.
Перевізники також сподіваються, що у 2024 році буде скасовано положення Пакету мобільності Євросоюзу щодо повернення вантажівок до країни реєстрації кожні 8 тижнів. За підрахунками TTLA, лише повернення вантажівок збільшує щорічні витрати транспортного сектора Литви більш ніж на 620 млн. євро, а додаткові викиди вуглекислого газу становитимуть 300 млн. тонн на рік.
Повілас Дріжас вважає, що литовські перевізники не повинні радикально змінювати ринки, на яких вони працюють найближчим часом, хоча вони зацікавлені у перевезенні азіатських товарів до Євросоюзу через Туреччину. За його словами, на даний момент будь-яку нішу слід оцінювати через призму чинних міжнародних санкцій.
Загалом у 2023 році доходи сектору зросли на 13% порівняно з 10% позаминулого року. Литовські автомобільні вантажні компанії за три квартали минулого року отримали 8,007 млрд євро (без ПДВ) доходу, або на 13,5% більше, ніж у 2022 році за той же період (7,054 млрд євро). За дев'ять місяців компанії перевезли 92,3 млн. тонн вантажу – на 17,3% більше, ніж позаминулого року, коли було перевезено 78,7 млн. тонн. Додана вартість, створена транспортними та складськими компаніями у 2022 році, склала близько 7 млрд євро (за цінами того часу) – близько 10% валового внутрішнього продукту, створеного країною (67,4 млрд євро).
У Дирекції автомобільних доріг Литви (LAKD) стверджують, що однією з найважливіших робіт наступного року стане продовження реалізації найбільшого незалежного проекту дорожньої інфраструктури Литви Via Baltica від Маріямполе до литовсько-польського кордону. У 2023 році було завершено 2 з 4 запланованих до оновлення ділянок «Via Baltica» завдовжки понад 12 кілометрів.
Також у 2024 році планується розпочати будівельні роботи з об'їзної дороги Йонава біля військового полігону Рукла.
Велику увагу буде приділено забезпеченню безпеки дорожнього руху та утримання у країні мостів, віадуків та шляхопроводів. Зокрема, Тракайського віадука, шляхопроводу (Саргенай) дороги Каунас-Маріямполе-Сувалкай. У 2024 році планується розпочати реконструкцію мостів через Невежіс, Шунію, Дубісас, а також розпочати будівництво тимчасового мосту через Крунас.
Голова асоціації «Lietuvos keliai» Шарунас Фроленко зазначив, що його турбують обсяги ремонту шосе та інших доріг наступного року.