Докладні законодавчі норми про робочий час професійних водіїв призначені для підвищення безпеки дорожнього руху та захисту його учасників. Правил зобов'язані дотримуватися не тільки водії вантажівок з повною масою понад 3,5 т, а й автобусів, які виконують внутрішні та міжнародні перевезення.
Основним документом, що регулює робочий час водіїв, є Регламент (ЄС) № 561/2006 Європейського Парламенту та Ради від 15 березня 2006 року про гармонізацію певного соціального законодавства, що стосується автомобільного транспорту, і про внесення поправок до Регламенту Ради (ЄЕС) № 3821 / 85 і (ЄC) 2135/98, а також про скасування Регламенту Ради (ЄEC) № 3820/85. Робочий час водія також регулюється Законом про робочий час водіїв від 16 квітня 2004 року.
Робочий час водія. Загальна інформація
Щоденний час водіння водія не може перевищувати 9 годин. При цьому положення постанови дозволяють збільшувати його не більше ніж до 10 годин не частіше 2 разів на тиждень.
Щотижневе робочий час не може перевищувати 56 годин. Відповідно до Директиви 2002/15 / ЄC, максимальний робочий час на тиждень може бути збільшено до 60 годин тільки в тому випадку, якщо протягом звітного періоду не перевищував у середньому 48 годин на тиждень. У свою чергу, двотижневе робочий час водіїв не може перевищувати 90 годин.
Важливо: продовження щоденного і щотижневого часу водіння максимум на 1 або 2 години і відхилення від 24-годинного контрольного періоду при поверненні на базу або повернення додому для щотижневого відпочинку допускається правилами, введеними як частина Пакету мобільності, і діє з 20 серпня 2020 р. Ігнорування можливі тільки при певних умовах, зазначених в ст. 12 Постанови 561/2006.
Обставини повинні бути винятковими, і подальша подорож не повинна загрожувати безпеці дорожнього руху. Після 30-хвилинної перерви і повернення до звичайного щотижневого відпочинку можна продовжити поїздку до 2 годин.
Ігнорування повинні бути належним чином зафіксовані від руки в реєстраційному листі записуючого пристрою (тахографа), в роздруківці або плані роботи, найпізніше після прибуття в кінцевий пункт призначення або відповідне місце зупинки.
Будь-який тривалий період роботи повинен бути компенсований еквівалентним періодом відпочинку, узятим один раз до кінця третього тижня, наступного після згаданого тижня.
Робочий час водія в 2021 році. Відпочинок і перерви
Водії мають право на суцільну перерву тривалістю не менше 45 хвилин після 4,5 годин водіння, якщо вони не почнуть період відпочинку. Однак закон дозволяє замінити одну більш тривалу перерву перервою не менше 15 хвилин з наступною перервою не менше 30 хвилин (розділена перерва). Однак вони повинні бути розподілені в часі (стаття 7 Регламенту).
Правило розділеної перерви не визначає мінімальний або максимальний час водіння, після якого водій повинен зробити першу перерву тривалістю 15 хвилин. Це означає, що теоретично це дозволено після перших хвилин їзди. Водій також може зробити 15-хвилинну перерву, наприклад, через годину водіння, а потім через 3,5 години зробити 30-хвилинну перерву.
Водій, який працює в екіпажі, може зробити 45-хвилинну перерву в автомобілі, яким керує інший водій, за умови, що водій, який робить перерву, не бере участі в наданні допомоги водієві, керуючому транспортним засобом. Під час перерв водій не може керувати транспортним засобом або виконувати будь-яку іншу роботу.
Щоденний і щотижневий відпочинок водія буває
Звичайний, тривалістю не менше 11 годин безперервної роботи (в якості альтернативи його можна використовувати в два етапи, перший з яких повинен становити не менше 3 годин безперервної роботи, а другий - не менше 9 годин). Правила дозволяють за певних умов переривати такий відпочинок в зв'язку з переправою на поромі або в поїзді.
Скорочений, що триває безперервно від 9 години до 11 годин.
Чи допускають положення Регламенту щоденний відпочинок як частину щотижневого відпочинку? Відповідно до ст. 8, в кожен 24-годинний період після закінчення попереднього щоденного або щотижневого періоду відпочинку водій повинен взяти наступний щоденний період відпочинку.
Однак, якщо частина щоденного відпочинку, яка потрапляє в цей 24-годинний період, становить не менше 9 годин (але не більше 11 годин), то розглянутий щоденний період відпочинку повинен розглядатися як скорочений період щоденного відпочинку.
Щоденний період відпочинку також може бути продовжений, щоб скласти регулярний щотижневий період відпочинку або скорочений щотижневий період.
Щотижневий відпочинок водія на межі тижнів
У цьому випадку тиждень відраховується з 00:00 понеділка до 24:00 неділі. Тому, якщо відпочинок водія припадає, наприклад, на вечір суботи і триватиме до полудня понеділка, в залежності від потреб водій може включити його в той чи інший тиждень.
Розподіл залишку, який відбувається при зміні тижнів на той або інший, також буде мати значення для компенсації за укорочений щотижневий відпочинок.
Скорочений щотижневий відпочинок 2 рази поспіль
Стаття 8 сек. 6 правил вказує, що водій повинен використовувати як мінімум два регулярні щотижневі періоди відпочинку або один регулярний щотижневий період відпочинку та один скорочений щотижневий період відпочинку тривалістю не менше 24 годин.
Робочий час водія - перерва через 6 годин
Як виглядає 30-хвилинна перерва після 6 годин роботи для водіїв, які підпадають під дію Регламенту 561/2006? Тут необхідно послатися на положення Закону про робочий час водіїв від 16 квітня 2004 року. Згідно зі ст. 13 сек. 1 цього Закону, після шести послідовних годин роботи водій має право на перерву для відпочинку тривалістю: не менше 30 хвилин, якщо кількість робочих годин не перевищує 9 годин, і не менше 45 хвилин при кількості робочого часу більше 9 годин.
З 20 серпня 2020 року, в зв'язку з введенням Пакета мобільності, діють зміни в положеннях про скорочені щотижневі зупинки при міжнародних перевезеннях вантажів. Водій може використовувати тільки два короткі щотижневі відпочинки (тривалістю не менше 24 годин кожен) протягом наступних двох тижнів без регулярного відпочинку.
При цьому повинні дотримуватися такі умови:
Водій виконує міжнародні автомобільні перевезення вантажів.
Скорочений відпочинок почався за кордоном (за межами країни проживання роботодавця і за межами країни проживання водія).
У наступні 4 тижні буде не менше 4 періодів щотижневого відпочинку, з яких не менше ніж 2 будуть регулярними періодами щотижневого відпочинку.
Після 2 скорочених тижневих перерв наступний повинен бути звичайним відпочинком.
Транспортне підприємство повинно організувати роботу цього водія таким чином, щоб він міг повернутися до початку регулярного щотижневого періоду відпочинку (більше 45 годин, які використовуються в якості компенсації) в операційний центр роботодавця в його рідній державі, який є звичайною базою водія або місцем його проживання.
Однак відповідно до ст. 27 Закону, положення про перерву після 6 годин водіння не поширюються на водіїв, які вже використовували перерву, зазначену в ст. 7 Регламенту 561/2006, тобто 45-хвилинний відпочинок після 4,5 годин водіння.