Згідно з Індексом європейських автомобільних фрахтових ставок Upply x Ti x IRU, спотові ставки на європейському ринку автомобільних вантажних перевезень знижуються другий квартал поспіль, що свідчить про значне зрушення з початку пандемії Covid-19. Індекс спотових ставок знизився на 7,5 пунктів порівняно з попереднім кварталом до 132,5 пунктів. Це вперше, коли ставки знижуються два квартали поспіль із другого кварталу 2020 року.
Крім того, індекс спотового ринку впав нижче рівня другого кварталу 2022 року, коли вперше стало очевидним зростання витрат після початку війни в Україні. Незважаючи на це, спотові ставки залишаються вищими на 8,9 пункту в річному обчисленні (р/р).
Індекс контрактних ставок також знизився на 2,8 пункту в порівнянні з попереднім кварталом, що стало першим падінням за шість кварталів, але все ж таки зріс на 10,7 пункту в порівнянні з попереднім роком. Зі зменшенням обсягів перевезень та збільшенням доступних потужностей, тенденція до зниження ставок, схоже, збережеться у 2023 році.
Середнє щомісячне споживання з урахуванням сезонних коливань знизилося у річному обчисленні на 6% у Німеччині, 3,9% у Франції, 2,8% у Італії та 4,3% у Великій Британії. Оскільки зростання заробітної плати відстає від інфляції, криза вартості життя посилюється, знижуючи апетит та здатність споживати товари. Це ще більше знизить тиск з боку попиту на ставки автомобільних вантажних перевезень, що призведе до подальшого падіння ставок на обох ринках.
Хоча побоювання щодо енергетичної кризи вщухли, а ціни на енергоносії впали, торішні високі ціни гальмують промислове зростання Європи. Наявні дані за перший квартал 2023 року з офіційних джерел показують зниження виробництва у Великій Британії (-0,5%), Іспанії (0,3%) та Польщі (-0,1%). У свою чергу виробництво зросло у Франції (+0,9, 0,5%) та Німеччини (+XNUMX%).
Інфляція підриває попит на споживчі товари, тоді як попит на капітальні та проміжні товари залишається стабільним. Високі відсоткові ставки, ймовірно, стримуватимуть значне розширення виробництва у 2023 році, обмежуючи тиск на ставки та допускаючи подальше їхнє падіння.
Попри послаблення тиску із боку попиту, тиск із боку пропозиції зберігається. Загострення нестачі водіїв підриває пропускну спроможність, у той час як вартість палива знизилася порівняно з 2022 роком, але залишається високою порівняно з 2021 роком. Криза вартості життя в Європі також збільшує вимоги до заробітної плати у 2023 році, що призводить до збільшення витрат на робочу силу. Імовірним результатом є подальше падіння фрахтових ставок через падіння попиту. Проте розмір і масштаби цих падінь будуть обмежені тиском з боку пропозиції, що створило більш високу базову вартість, що не дозволить фрахтовим ставкам досягти історичного мінімуму.