Порівняльний звіт з європейських фрахтових ставок підготовлено компаніями Transport Intelligence (TI), Upply та IRU. Згідно з їхніми даними, середні європейські ставки за контрактами на автомобільні вантажоперевезення досягли рекордного рівня в третьому кварталі 2022 року (129,7 індексних пунктів), збільшившись на 5,4 пунктів у квартальному обчисленні та на 19,6 пунктів у річному обчисленні. На спотовому ринку ставки досягли 142,6 пунктів, збільшившись на 6,0 пунктів у квартальному обчисленні та на 26,4 пунктів у річному обчисленні.
Що стосується окремих країн, то, наприклад, у Німеччині зростаючі витрати на енергоносії та невизначеність у енергопостачанні створюють труднощі для промислового сектора, який таким чином потрапляє до зони скорочення. Це перша явна ознака того, що німецька промисловість потребуватиме все меншої та меншої кількості вантажних автомобілів, оскільки її фабрикам потрібно менше продукції та менше проміжних та готових товарів.
Ще один приклад - Великобританія, де ціни на електроенергію з прямим постачанням зросли більш ніж на 500% у річному обчисленні, при цьому ціни зросли на 64,2% лише у серпні. Великобританія наближається до зими в умовах нестабільної ситуації з енергопостачанням у Європі. Хоча наслідки цього неясні, цілком можливо, що взимку у Великій Британії відбудуться перебої у виробництві, що скоротить обсяги автомобільних вантажоперевезень.
У деяких районах Іспанії літо було найпосушливішим за останні 1200 років. Якщо збір винограду зазвичай проходить у середині вересня, то цього року багато виробників були змушені розпочати збирання врожаю у серпні. Це спричинило вищий, ніж зазвичай, попит на іспанські автомобільні перевезення у третьому кварталі, але також призведе до зниження попиту у четвертому кварталі.
За окремими маршрутами ставки показали зростання. Так, ціни на всі рейси між Парижем і Мадридом досягли нового історичного максимуму Q3 поточного року. На головній ділянці маршруту з Мадрида до Парижа контрактні ставки зараз становлять у середньому 1570 євро за поїздку (1,24 євро/км), що на 2,7% вище у квартальному та на 21,8% у річному обчисленні. А от паливні надбавки призвели до того, що контрактні ставки найбільше зросли на австрійських трасах, тоді як спотовий ринок швидко враховував додаткові витрати на пальне. Середнє квартальне збільшення на австрійських імпортних маршрутах більш ніж удвічі перевищувало середній показник по Європі як на спотовому, так і контрактному ринках.
На маршрутах між Німеччиною та Польщею спотові ставки тепер на 23,2% дорожчі, ніж контрактні від Дуйсбурга до Варшави (це одна з найбільших відмінностей у Європі).
Якщо говорити про причини, які передували цьому, важливим моментом є дефіцит водіїв. Серед основних європейських країн (Франція, Іспанія, Німеччина, Румунія, Польща та Данія) у період із січня по вересень 2022 року попит на водіїв постійно зростає (+44%). Прогнозується, що дефіцит буде набагато гіршим у 2026 році з мультиплікативним ефектом до семи у разі Франції.
Також скоротилася пропускна спроможність річкових вантажоперевезень. Сталося це через посуху в Європі, що збільшило попит на автомобільні перевезення та посилило ставки на деяких маршрутах. Високі літні температури також вплинули на сільськогосподарське виробництво на континенті, і багато галузей очікують побачити рекордно низькі обсяги врожаю.