Це перше падіння спотового індексу з першого кварталу 2020 року, але спотові ставки, як і раніше, залишаються вищими на 18,1 пункту порівняно з четвертим кварталом 2021 року. Тим часом індекс контрактних ставок зріс на 0,4 пункту в порівнянні з попереднім кварталом у четвертому кварталі, а контрактні ставки в даний час зросли на 19 пунктів у річному обчисленні.
Падіння спотових ставок у Європі є результатом низького попиту в піковий сезон через інфляцію, що призвело до зниження споживчої впевненості до рекордно низького рівня, тоді як рівень запасів у Європі залишається високим. Інфляція в єврозоні досягла піку у 10,6% у жовтні, а довіра споживачів у єврозоні досягла історичного мінімуму у 95,1 пункту у вересні з незначним покращенням протягом четвертого кварталу 2022 року.
Спотові ставки часто випереджають зростання контрактних ставок, тому падіння індексу, поряд з явними індикаторами зниження попиту на послуги автомобільних вантажоперевезень у короткостроковій перспективі, передбачає, що контрактні ціни зрештою почнуть падати. Проте будь-яке падіння фрахтових ставок протягом наступних кількох місяців, ймовірно, стримуватиметься тиском з боку пропозиції, внаслідок чого експлуатаційні витрати на автомобільні перевезення залишаться високими, навіть якщо цей тиск з боку пропозиції почне слабшати.
Щодо витрат, які є важливим фактором при визначенні фрахтових ставок, то в середньому ціни на дизельне паливо у четвертому кварталі 2022 року були на 21,5% вищими, ніж у січні 2022 року, що дозволило зберегти високі витрати і, у свою чергу, ставки у четвертому кварталі 2022 року.
Підвищення заробітної плати водіїв за умов дефіциту також сприяє зростанню фрахтових ставок. Нові дані IRU показують, що попит на водіїв вантажівок зростав протягом всього 2022 року аж до листопада, при цьому кількість відкритих вакансій водіїв вантажівок для ключових європейських транспортних країн у грудні зросла на 39% порівняно із січнем 2022 року. Однак в останньому кварталі попит на водіїв дещо знизився, при цьому відкриті позиції скоротилися на 4% порівняно з третім кварталом, ймовірно, відбиваючи падіння попиту на автомобільні перевезення, що спостерігалося протягом кварталу.
Прогноз на 2023 рік передбачає зниження ставок автомобільних вантажних перевезень, що зумовлено падінням обсягів автомобільних вантажних перевезень, що послабить підвищувальний тиск на ставки. Однак очікується, що у 2023 році попит швидше ослабне, ніж звалиться, тому, хоча ставки мають пом'якшитися, їх падіння не очікується. З боку пропозиції ціновий тиск залишиться високим та утримає ціни на високому рівні порівняно з допандемічним рівнем, хоча ціновий тиск також трохи послабшає порівняно з екстремальними умовами 2022 року.