Відповідь не це запитання намагається дати автор публікації на сторінках видання Log24.pl. На його думку, розповсюдження роботів на складах та автономних транспортних засобів у сфері доставки – це цілком об’єктивний процес, зумовлений попитом на сучасному ринку.
Перша причина – це висока турбулентність на ринку праці. Умови для автоматизації підживлює розвиток електронної комерції, яка сама по собі є прикладом спрощення технології продажів та максимального скорочення праці людини. Але найголовніше – це попит, бажання самих споживачів отримувати якісно новий сервіс. Автор посилається на дослідження PwC, що засвідчує «розжарення» ланцюгів постачання. Особливо цей процес прискорився під час пандемії, але навіть тепер, коли ковід відступає, не видно суттєвого охолодження.
Так, під час опитування у Польщі було встановлено, що 85% споживачів не мають наміру скорочувати кількість онлайн-покупок. За нинішніми прогнозами, до 2026 року польський ринок електронної комерції має досягти валової вартості 160 мільярдів злотих. Відзначимо, що у 2020 році число становило 100 мільярдів.
За даними аналітичної компанії Technavio, світовий ринок логістики електронної комерції (транспортні, складські та інші послуги) у 2020-2025 роках зросте на понад 350 мільярдів доларів. У свою чергу очікується, що лише ринок автоматизації логістики досягне понад 85 мільярдів доларів США протягом 4 років. В обох випадках це означає двозначне зростання у порівнянні з минулим роком.
Ринок зазнає серйозних змін, а відтак можна говорити про нові стандарти. Наприклад, масова індивідуалізація з конкурентної переваги перетворюється на норму. Клієнти здебільшого хочуть тепер отримувати не лише персоналізований товарний продукт, але й підігнану під власні потреби послугу.
Також більш суворими стали вимоги щодо терміну доставки. Під час опитування компанія Statista з’ясувала, що 46% клієнтів інтернет-магазинів хочуть отримувати товар протягом двох-трьох днів. Але 30% вже бажають мати його у себе протягом 24 годин! Тому настільки важливі роботи, які відбирають товар, пакують та формують відправленні зі складів цілодобово 7 днів на тиждень, відзначають експерти. Задіяти людей (навіть позмінно) у такий режим роботи за умов європейського законодавства про працю дуже важко, але для будь-якої компанії вихідні – це втрата у продажах.
Нарешті, зараз ми отримуємо технологічну можливість. Роботи дедалі більше виконують різні операції, вони легко масштабуються, прилаштовуються під конкретні умови. Також з часом зменшується їх вартість та підвищується надійність. На 100% роботизований склад поки що виглядає як щось фантастичне. Але невдовзі це може змінитися.