IRU із застереженнями схвалив пропозиції Європейської комісії за програмою Fit-for-55, яка передбачає запровадження з 2023 року податку на вуглець на першому етапі при імпорті сталі, добрив, алюмінію і автоперевезеннях, а також торгівлю квотами на викиди CO 2.
Пакет Fit-for-55 містить широкий спектр пропозицій, спрямованих на скорочення викидів CO 2 на 55% до 2030 року і забезпечення кліматичної нейтральності в ЄС до 2050 року.
Супутньою метою є створення мережі альтернативної паливної інфраструктури і пред'явлення особливих вимог до комерційного автотранспорту (перш за все до великовантажного). З одного боку, це крок вперед, оскільки перед галуззю відкриваються нові можливості.
Разом з тим галузева група IRU попередила, що податок на «брудну» енергію і торгівля викидами ризикують стати незбалансованим подвійним ударом по видатках на автотранспорт як для економіки, так і для населення країн ЄС. Адже автоперевізникам доведеться платити двічі: перший раз з них спробують взяти гроші за найбільш часто використовувані види палива, а вдруге - будуть змушені оплачувати рахунки при торгівлі квотами на викиди.
Причому Єврокомісія вдає, що не помічає проблему - збільшення загальних витрат для галузі. Вона також не хоче визнати, що перехід до нових вимог має бути економічно життєздатним і збалансованим.
Найбільшу заклопотаність IRU викликає значне збільшення витрат на логістику. Автотранспорт потрапляє під дискримінацію порівняно з іншими видами перевезень вантажів і пасажирів. Цей підхід неефективний і несправедливий, оскільки містить занадто багато джерел спотворення принципів конкуренції.
Галузь прагне в перспективі перейти на альтернативні види палива. Але не всі її сегменти можуть навіть в середньостроковій перспективі перейти на альтернативні паливні технології. І це взагалі нездійсненно для далеких перевезень у важких дорожніх умовах.
Більшість заходів пакета Fit-for-55 заохочують перехід на електрику і водень. Однак якщо при цьому в заплановані терміни не вдасться створити інфраструктуру для заправки альтернативними видами палива, то використання традиційного палива стане експоненціально дорожчим. І проблема заторкне досить велику кількість транспортних засобів.
Тому в IRU детально вивчають пропозиції, що надійшли і нададуть свої оцінки комплексного впливу зелених технологій на роботу комерційного автотранспорту вже в найближчі місяці.