Транспортні компанії по всьому світу відчувають дефіцит водіїв. Чому так сталося, до яких наслідків може призвести цей кадровий голод та як він зачепить Україну.
Транспортні компанії вже понад десять років страждають від нестачі професійних водіїв. Раніше власники бізнесу вирішували цю проблему, однак пандемія порушила крихкий баланс і спричинила ще більший дефіцит працівників.
За даними дослідницької компанії Transport Intelligence, у 2020 році лише у Європі компаніям, що займаються вантажними перевезеннями, бракувало понад 400 тис кваліфікованих водіїв.
Міжнародний союз автотранспорту (IRU) прогнозує, що дефіцит водіїв у ЄС у 2021 році становитиме 17%. У Мексиці до кінця року не вистачатиме 18% водіїв, у Туреччині – 20%, у Росії – 24%, в Узбекистані – 31%.
Тимчасом у світі відновлюється економіка та зростає попит на товари. Для їх доставки необхідне повноцінне функціонування транспортної системи, з чим уже є проблеми.
Так, відсутність водіїв вантажівок може призвести до зриву виробничих ланцюгів і навіть до дефіциту деяких товарів на полицях магазинів.
Нестача водіїв та інші "ковідні" фактори вплинули і на вартість послуг. За останній рік ціни на вантажні перевезення у Європі та США зросли на 14% та 17% відповідно.
У скрутне становище ризикує потрапити й Україна, де дефіцит водіїв в останні роки став нормою. Збільшити і без того великий розрив може трудова міграція – дефіцит робочої сили в ЄС та Великій Британії покриватимуть заробітчанами із Східної Європи.
Чому ж бракує водіїв?
ПРИЧИНА ПЕРША – ПАНДЕМІЯ
Багато водіїв у Європі – це мігранти. Зупинка економіки Великої Британії на період локдаунів призвела до того, що працівники транспортних компаній поїхали додому. Більшість з них не повернулися, зазначається в листі британської асоціації автоперевізників RHA до прем'єр-міністра країни Бориса Джонсона.
З такою проблемою зіткнулися всі країни, економіки яких залежать від трудових мігрантів.
У Польщі, де, за даними українського посла Андрія Дещиці, працюють 1,5 млн українців, не вистачає 100 тис водіїв. Це один з найбільших показників у Європі.
Гостро цю проблему відчуває Велика Британія, де на фактор пандемії наклався Brexit. Раніше на Туманний Альбіон їхали працювати люди з бідніших країн ЄС, однак Brexit призвів до відпливу заробітчан через проблеми з легалізацією трудових мігрантів. Зараз Об'єднаному королівству бракує близько 100 тис водіїв.
ПРИЧИНА ДРУГА – УМОВИ ПРАЦІ
Для поціновувачів серіалів це може здатися дивним, але професія далекобійника – це важка праця.
Сидячий спосіб життя, швидке харчування на заправних станціях, постійне недосипання та шкідливі звички неминуче призводять до проблем із здоров'ям, тому молодь неохоче обирає цю професію.
За даними Національного інституту здоров'я США, 50% водіїв вантажівок у країні страждають на ожиріння, 87% – мають гіпертонію або передгіпертонію, а близько 80% визнали, що регулярно вживають шкідливу їжу.
Далекобійники під час роботи ізольовані від соціуму, тому мають підвищений ризик виникнення депресії.
Водії жаліються на відсутність зручностей у дорозі: від туалетів до спеціалізованих місць відпочинку. Крім того, як зазначають у Міжнародному союзі автотранспорту, під час пандемії водії зіткнулися з поганим ставленням до них на кордоні та пунктах доставки.
Усі ці фактори негативно впливають на привабливість професії далекобійника.
ПРИЧИНА ТРЕТЯ – ДЕМОГРАФІЯ
Небажання молоді працювати водіями призводить до загального старіння працівників галузі. Середній вік далекобійника у ЄС – 47 років, у США – 48 років, у Великій Британії – 50 років.
Частка водіїв віком до 25 років у Європі – лише 5%. Це означає, що через десять років більшість водіїв досягне пенсійного віку, а молодих на заміну їм майже немає.
У секторі мало жінок, серед усіх далекобійників світу їх лише 2%.
ЯК ЦЕ ВПЛИВАЄ НА ГЛОБАЛЬНУ ТОРГІВЛЮ
"Відлига" після локдаунів та соціальні видатки від урядів привели до того, що люди готові подорожувати та змітати товари з полиць магазинів. Транспортні компанії були не готові до різкого зростання попиту на їхні послуги.
Таку ситуацію переживає і галузь морських контейнерних перевезень. Зараз у світі спостерігається гострий дефіцит контейнерів, який призвів до зростання цін на морський фрахт у кілька разів.
За рік – на 300-500%. Чому злетіли ціни на морські перевезення та як це позначиться на Україні
Криза на воді частково пов'язана з нестачею водіїв вантажівок. Після прибуття корабля в порт вантаж на склади транспортують великі авто. Якщо вантажівок не вистачає, товари обробляють довше, і контейнери простоюють у портах.
Прикладом впливу дефіциту водіїв на економіку є Велика Британія.
Супермаркети в цій країні не можуть повністю заповнити свої полиці. Так, у роздрібній британській мережі "Ісландія" не вистачає сто водіїв, через що доводиться скасовувати частину щоденних відправлень.
Голова британської Федерації харчових продуктів та напоїв (FDF) Ян Райт застерігає, що британці більше не зможуть розраховувати на такий широкий асортимент у супермаркетах, як раніше. Торговельні мережі вимушені вибірково поставляти продукти до магазинів та віддавати пріоритет товарам з високою маржею.
Південноафриканська мережа ресторанів Nando's закрила 50 закладів по всій Британії через неможливість доставити продукти, а компанія Seqirus на два тижні затримала доставку вакцин проти грипу для жителів Англії та Уельсу.
Один з найбільших у світі виробників вина Accolade на початку вересня заявив, що через нестачу водіїв у святковий період можуть виникнути проблеми з доставкою слабоалкогольних напоїв.
Не оминула тенденція і пасажирські перевезення. У Сполучених Штатах бракує водіїв шкільних автобусів, а у Великій Британії скасовують регулярні автобусні рейси.
УКРАЇНА ТЕЖ У ЗОНІ РИЗИКУ
Офіційних даних щодо дефіциту водіїв в Україні немає. За різними оцінками, йдеться про 120 тис вакантних місць. У 2017 році перевізники повідомляли про нестачу 15-20% кадрів, тоді як у Польщі українські водії знаходять роботу за день.
"Працівників немає. У великих парках простоюють по 30-40 автобусів. Перевізник навіть не може покарати водія за проступок, бо він кладе ключі і швидко знаходить роботу на іншому маршруті", – зазначає голова спілки "Асоціація перевізників міста Києва та Київської області" Ігор Мойсеєнко.
За його словами, крім низьких зарплат, водіїв від працевлаштування в Україні відштовхує ставлення влади.
Так, під час грудневого локдауну поліція оштрафувала водія на 17 тис грн за перевезення 23-х замість 20-ти пасажирів. Лише за червень 2020 року на водіїв склали 61 протокол за порушення норм карантину.
Приватні перевізники не можуть забезпечити водіїв гідною зарплатою та придбати нові автобуси. Компанії працюють на межі самоокупності і надають послуги за тарифами, далекими від ринкових.
Заводи, які працюють на Mercedes, Porsche та Audi. Що Україна виробляє для світового автопрому
На думку Мойсеєнка, влада має укладати прямі контракти і платити перевізникам за надання послуг, як у ЄС.
Страждає і вітчизняний ринок таксі. Столичні служби Uber, Bolt та Uklon зіткнулися з дефіцитом таксистів, що призвело до зростання цін.
В одній з профільних асоціацій ЕП повідомили, що перевізники не можуть забезпечити працівників конкурентною зарплатою, на яку припадає 30-40% експлуатаційних витрат. Через це та умови праці водії тікають на Захід.
Доки українська влада заплющує очі на ці проблеми, уряди країн ЄС готують умови для залучення мігрантів з України.
У Німеччині профільні асоціації просять владу спростити умови для прийняття на роботу заробітчан з України та Білорусі. Лібералізацію умов працевлаштування для українських водіїв готують і в Польщі.
ЩО РОБИТИ
Найпростіше рішення – підвищити зарплату.
Американська Walmart пропонує водіям вантажівок бонус 12 тис дол за роботу у їх компанії. Крім того, професійним водіям обіцяють зарплату понад 7,2 тис дол за місяць, що на 35% більше, ніж в середньому в США.
Британські роздрібні мережі Tesco та Asda пропонують новим водіям за працевлаштування по 1 тис фунтів стерлінгів.
Однак справа не тільки в грошах. Людина не працюватиме навіть за високу зарплату, якщо не буде комфортних умов.
Важливі кроки в цьому напрямку роблять у ЄС. У 2020 році Європарламент затвердив нові правила, які мають полегшити життя водіїв. Зокрема, новими законами встановили норми щодо відпочинку між рейсами та під час поїздок.
Наприклад, після шести днів роботи транспортна компанія має забезпечити водію відпочинок від 24 до 45 годин та виділити для цього приміщення.
Для відпочинку під час поїздок для водіїв планують обладнати мережу сертифікованих безпечних парковок, де будуть санвузли, якісна їжа та напої. Також нові норми передбачають більш високі зарплати для водіїв з бідніших країн.
Щоб стежити за дотриманнями правил, транспортні компанії зобов'яжуть встановити на вантажівки нові таксографи із супутниковою навігацією.
Ця ініціатива ЄС призведе до додаткових витрат транспортних компаній. Як повідомили ЕП в транспортній компанії AsstrA, витрати за деякими статтями можуть зрости на 15%, що позначиться на вартості послуг.
Дослідження Microsoft: 7 змін у роботі, до яких має пристосовуватися кожен керівник
Одним з найважливіших викликів для індустрії є залучення до професії жінок. Для вирішення цієї проблеми в США діють програми, які фінансують безкоштовну сертифікацію для жінок-водіїв.
Гендерним питанням займаються і європейські організації, які популяризують професію серед жінок, борються за гідні умови праці та створюють платформи для обміну досвідом.
Для короткострокового вирішення проблеми доцільно пришвидшити процес отримання водійських посвідчень.
Зараз цим активно займається уряд Великої Британії. Він обіцяє проводити на 50 тис більше екзаменів з водіння щороку. Час, відведений на їх складання, скоротять, а самі тести спростять.
Скласти тест на водійське посвідчення коштує недешево. Наприклад, щоб працювати далекобійником в Італії, необхідно 6 тис євро та пів року навчання.
Щоб пом'якшити фінансове навантаження для майбутніх водіїв, у Ломбардії запрацювала програма вартістю 5 млн євро, спрямована на підготовку професійних далекобійників.
Також країнам рекомендують зменшити мінімальний вік для водіння вантажівки до 18 років. Зараз у багатьох країнах далекобійником можна працювати лише з 21 року, а в Китаї – з 26 років.
Важливо залучати колишніх військових та запроваджувати відповідні державні програми, вважає представник компанії AsstrA Віталій Єременко.
З його слів, після військової служби в Німеччині щороку йшли працювати далекобійниками 15 тис людей. Ліцензії на водіння вони отримували в збройних силах. Утім, після скасування призову потік кадрів припинився.
В Україні, де гостро стоїть питання соціалізації учасників бойових дій, ветерани мають змогу отримати водійське посвідчення безкоштовно.
У громадській організації "Ветеранське братерство" переконані, що залучення учасників бойових дій у транспортну галузь – це один з найпопулярніших напрямів професійної перепідготовки.