Що більше штрафів (особливо накладених на іноземних перевізників), і що більша кількість вилучених реєстраційних посвідчень, то більшою є винагорода інспектора – такі правила встановили в Управлінні електронного контролю дорожніх зборів GITD.
Цікаво, що профспілка автоінспекторів незадоволена такою практикою та взялася протестувати проти неї. Власне, з листа профспілки про все і стало відомо.
У розпорядження польського видання Money.pl потрапив лист, який профспілкові активісти Генеральної інспекції автомобільного транспорту (GITD) Польщі надіслали керівництву відомства, а також прем'єр-міністру Дональду Туску, міністру інфраструктури Даріушу Клімчаку, голові державної служби Аніті Носковській-Піонтковській.
У ньому активісти скаржаться на нову "градацію параметрів контрольної діяльності, що впливають на можливі дискреційні премії", застосовану до Управління електронного контролю дорожніх зборів GITD. Зокрема, йдеться про список із п'яти факторів, ранжованих від найважливіших до найменш важливих, для отримання винагороди інспектором ITD:
1) Результативний контроль іноземних підприємств.
2) Результативний контроль національних підприємств.
3) Штрафи, що накладаються у вигляді штрафних санкцій.
4) Перевірка технічного стану із збереженням реєстраційного посвідчення.
5) Виконувати заміну без координатора команди.
Виходячи з цього списку, випливає проста залежність: чим більше перевірок призводить до штрафу чи утримання реєстраційного свідоцтва, тим вища ймовірність того, що дискреційна винагорода інспекторів на дорогах буде вищою.
"Чому досі проводиться різниця між іноземними та вітчизняними перевізниками? Як пояснює один із наших співрозмовників, пов'язаних з GITD, перші змушені платити штрафи готівкою на місці, тому їм складніше від них захиститися". (Матеріал Money.pl)
Профспілкові активісти з GITD заявили виданню, що така ієрархія винагород несумісна не лише з польським законодавством, а й із законодавством ЄС. Мало того, вони пояснили, що Закон про дорожній транспорт безпосередньо забороняє такі дії, оскільки він забороняє дискримінацію за ознакою країни реєстрації транспортного засобу, місця проживання водія чи місцезнаходження компанії. Активісти наголосили, що придорожній контроль не обов'язково має закінчуватись штрафом. По-перше, порушень може і не бути, і навіть якщо це не так, є можливість відмовитись від покарання відповідно до статті 41 Кодексу про правопорушення. Справа може закінчитись попередженням.
"Як ми чули, вказана градація призведе до того, що ніхто з інспекторів не застосовуватиме статтю 41 через страх не отримати винагороду", – пишуть профспілкові активісти з GITD.
У своєму листі профспілкові активісти також посилаються на європейське законодавство, яке забороняє дискримінацію і на завершення вимагають скасування таких критеріїв нагородження як незаконних.
"На думку соціальної сторони, керівництво BKOE (Бюро з контролю за електронними зборами), випустивши такі критерії винагороди, порушило закон. На думку профспілки, це було зроблено з низовинних спонукань, пов'язаних з отриманням результатів, бажаних керівним органом", – зазначено в листі профспілкових активістів з GITD.
Як пояснили співрозмовники видання, кількість штрафів, накладених GITD, важлива для можновладців, оскільки частина зібраних таким чином коштів надходить до державного бюджету, частина до Національного дорожнього фонду та частина до Фонду автобусних перевезень.
Експерт з безпеки дорожнього руху та керівник порталу brd24.pl Лукаш Зборальський наголошує, що поліція чи GITD можуть створити системи обліку роботи співробітників чи інспекторів, але вони не мають ґрунтуватися на кількості виписаних штрафів чи сумі стягнень.
"Це може бути засноване, наприклад, на кількості проведених перевірок, але ставити винагороду у залежність від фінансових результатів – це відхилення. Це призведе до того, що поліцейські чи інспектори стежитимуть не за тим, де найменш безпечна дорога, а за кількістю виписаних штрафів", – каже Лукаш Зборальський.
Експерт нагадав, що за попереднього уряду, коли міністром фінансів був Яцек Ростовський, у пресі спалахнув скандал, коли з'ясувалося, що в бюджеті було прописано, скільки доходів має бути зібрано від штрафів.
Переважання міркувань безпеки дорожнього руху над фінансовими міркуваннями стало аргументом на користь скасування права місцевої влади встановлювати власні камери контролю швидкості. Однією з головних причин було те, що вони встановлювалися у місцях, які гарантують великий прибуток, а не впливають добре на безпеку.
Колишній глава GITD Елвін Гаджадхур, який зараз є консультантом президента Анджея Дуди, коментуючи факти, що розкрилися, заявив, що ставити "винагороду інспекторів у залежність від кількості виписаних штрафів і вилучених реєстраційних свідоцтв - скандальне рішення керівництва GITD".
"Інспекція була створена для того, щоб дбати про безпеку дорожнього руху у широкому розумінні цього слова та перевіряти дотримання принципів чесної конкуренції у сфері автоперевезень, а не для переслідування водіїв та перевізників. Я з нетерпінням чекаю на відповідну відповідь від міністра інфраструктури у зв'язку з цими поганими директивами глави GITD. Залякування та знущання над співробітниками GITD мають бути негайно припинені", – вважає
Елвін Гаджадхур.
Видання надіслало до GITD та Міністерства інфраструктури лист із проханням надати коментарі щодо виявлених фактів, проте на момент публікації відповіді на поставлені питання не отримало.
Тим часом портал 40ton.net зазначає, що перші два пункти критеріїв, згаданих у листі активістів, можуть зіграти на руку польським перевізникам, адже частіші перевірки іноземних вантажівок допомагають боротися з ринковою конкуренцією.
"Однак наступні два пункти, пов'язані зі штрафами та технічним станом, можуть спричинити масове обурення у галузі. Це спричинить ситуацію, коли інспектори можуть захотіти виявити порушення для виписки штрафу. Мало того, створюється механізм, за якого інспектори зі стягнення плати за проїзд частіше цікавляться вантажними автомобілями старшого покоління, розраховуючи на їхнє старіння та можливість збереження техпаспорту. Однак це може завдати шкоди великій групі перевізників та водіїв", – 40ton.net.