Запровадження заборони на обгін вантажними автомобілями на певних ділянках доріг у Польщі стало предметом численних дискусій та суперечок. Це рішення, спрямоване на підвищення безпеки дорожнього руху та покращення транспортних потоків, було зустрінуте неоднозначною реакцією, особливо серед професійних водіїв.
Про це пише портал etransport.pl.
Заборона на обгін вантажівок була введена у відповідь на проблеми з безпекою дорожнього руху. Обгін часто призводив до небезпечних ситуацій, заторів та підвищеного ризику аварій. Вантажівки, які намагалися випередити один одного, надовго заблокували рух, що ускладнило рух іншим учасникам дорожнього руху. Таким чином, відповідно до змін, що діють у Польщі з 1 липня 2023 року, водію транспортного засобу категорії N2 або N3 забороняється обгін механічного транспортного засобу на автомагістралі та швидкісній автомагістралі лише з двома смугами руху, призначеними для цього напрямку руху. за винятком випадків, коли транспортний засіб рухається зі швидкістю, значно меншою, ніж дозволена для транспортних засобів категорій N2 або N3, що діють на цій дорозі.
До проблем професійних водіїв, пов'язаних із забороною на обгін, можна віднести:
- Втрата ефективності: заборона на обгін означає, що водіям вантажівок часто доводиться пристосовуватися до повільнішого темпу руху транспортних засобів перед ними, що може призвести до затримок поставок. У транспортній галузі час має вирішальне значення і затримки можуть призвести до значних витрат.
- підвищений стрес та стомлюваність: водіння в колоні за більш повільними транспортними засобами потребує більшої концентрації та може призвести до підвищеної стомлюваності водія. Неможливість обгону означає, що водії повинні бути уважнішими, щоб уникнути зіткнень, що підвищує рівень стресу.
- Потенційні порушення правил: заборона на обгін може призвести до ситуацій, у яких водії вирішать порушити правила, особливо коли вони стикаються з довгими колонами повільніших транспортних засобів. Це, у свою чергу, може спричинити штрафи та інші санкції.
На швидкісній дорозі штраф за обгін водієм вантажівки складає:
- штраф у розмірі 1000 злотих (приблизно 234 євро);
- 6 чи 8 штрафних балів, залежно від масштабу порушення.
На швидкісній автомагістралі або шосе штраф за обгін водієм вантажівки складає:
- 1 000 злотих та 6 штрафних балів - якщо правопорушення вчинено водієм вантажного автомобіля або комбінації транспортних засобів довжиною понад 7 метрів на швидкісних автомагістралях, що мають не менше трьох смуг руху в одному напрямку, у ситуації, коли транспортний засіб, що обганяє, не дотримується двох крайніх правих смуг ;
- 1000 злотих та 8 штрафних балів – при порушенні правил на швидкісній дорозі з двома смугами руху в один бік;
- штраф 500 злотих (приблизно 117 євро) - у разі порушення правил руху тільки двома смугами, найближчими до правого краю дороги.
Порушення заборони обгін - це злочин, яким поширюється принцип повторних правопорушень. Це означає, що при повторному порушенні правил дорожнього руху протягом двох років поспіль водій заплатить удвічі більше штрафу, ніж зазвичай.
У деяких європейських країнах введено тимчасові вікна або спеціальні смуги, що дозволяють вантажівкам здійснювати обгін. Як приклад можна навести Австрію, Чехію, Іспанію, Нідерланди, Францію, Німеччину та Італію.
Що працюватиме?
Заборона на обгін вантажівок стала кроком на шляху підвищення безпеки дорожнього руху, але його реалізація потребує взяття до уваги потреб та проблем, з якими стикаються професійні водії. Адаптація інфраструктури, визначення дозволених зон обгону та ведення діалогу з транспортною галуззю можуть допомогти знайти компроміс, який підвищить безпеку без негативного впливу на ефективність роботи водіїв.
ТИМ ЧАСОМ У НІМЕЧЧИНІ
Щоб перевірити дотримання заборони, 18 липня поліція Гамбурга А7 провела п'ятигодинну контрольну акцію «Mobil. Aber sicher!», у ході якої було виявлено майже 200 водіїв вантажівок та тягачів із напівпричепами, які здійснюють обгін. В результаті було порушено 192 справи про правопорушення.
Для проведення заходу було задіяно 22 поліцейських, семеро з них на мотоциклах. Усіх порушників, які чинили обгін, виводили з автостради для перевірки. Крім цього, зупинені вантажівки перевірялися на наявність технічних дефектів та збереження вантажу.
Старший поліцейський інспектор другого Дорожнього управління Седрік Вілгаліс повідомив ЗМІ, що на початку сезону відпусток під прицілом виявились і автомобілі з причепами. Перевірки викликані ще й тим, що лише цього року на трасі A7 сталося вже близько 150 аварій через недотримання заборони на обгін. Водії вантажівок, які залишають свою смугу руху, незважаючи на заборону обгону, мають заплатити штраф у розмірі 70 євро та отримати одне очко у Фленсбурзі.