Завантаження...

Як змінилась оплата за рух вантажівок деякими країнами Європи

Як змінилась оплата за рух вантажівок деякими країнами Європи

Підвищення плати за проїзд для вантажівок, запроваджене Євросоюзом, додалося до довгого списку витрат на утримання транспортного бізнесу.

 

Усі країни ЄС повинні були включити витрати на викиди СO2 у свої дорожні збори до 1 березня 2024 року. Їх розмір залежить від країни, а найбільше підвищення наразі обрала Німеччина, де збільшення зборів оцінюють приблизно у 86% для автомобілів з найвищим класом викидів.

 

Про це пише портал trade.gov.pl.

 

Обов'язкові підвищення набрали чинності на підставі директиви ЄС "Євровіньєтка". Вона зобов'язує держави-члени ЄС вводити дорожній збір, розмір якого залежить від викидів СO2 в атмосферу. Як пояснює керівник відділу партнерства і зв'язків Transcash.eu Якуб Гвяздовськи, плата розраховується на основі класів викидів, де найнижчий (перший) означає транспортні засоби, які викидають найбільше вуглекислого газу в атмосферу, а найвищий — електричні та водневі транспортні засоби. Мета директиви – знизити викиди шкідливих газів в атмосферу відповідно до пакету "Fit for 55", який передбачає зменшення масштабів забруднення повітря на 55% до 2030 року.

 

Ціновий погром в Німеччині – виняток із правил

 

Директива була прийнята у 2022 році і дала країнам ЄС два роки на включення нового збору в свої збори за проїзд. Однією з кількох країн, які вирішили це зробити в 2023 році, стала Німеччина. Розмір шокував транспортний ринок, оскільки він майже подвоїв ставку дорожнього збору навіть для транспортних засобів з найвищим класом викидів. Дорожні збори значно зросли і в Угорщині – за оцінками постачальника послуг мобільності для європейської галузі TSL Easytrip Transport Services, там плата за проїзд зросла в середньому на 30%, а для транспортних засобів з 5 і більше вісьми – на 50%.

 

"На щастя водіїв, в інших країнах ЄС масштаби підвищення поки що набагато нижче. У Бельгії вони коливаються від 5 до 17%, в Австрії – 8,5%, в Іспанії – не більше 7%, у Франції – 3,5%, а в Італії чи Португалії – від 1,5 до 2%", – каже згаданий вже Якуб Гвяздовськи.

 

Ці цифри відображаються на реальній вартості дорожніх зборів у окремих країнах.

 

УГОРЩИНА

 

Хоча саме підвищення плати за проїзд в Німеччині обурило громадськість, угорці так само радикальні у цьому плані, розпочавши цикл підвищення у жовтні 2023 року. Наразі місцеві збори можна вважати одними з найвищих в Європі. Водіям також слід пам'ятати, що плата за проїзд в Угорщині складається з декількох компонентів. Його остаточна сума складається з кількості кілометрів, базової плати за інфраструктуру та зовнішньої плати, призначеної для покриття витрат на забруднення повітря, шум та викиди вуглекислого газу, пов'язані з автомобільним транспортом. Плата також залежить від зони – придорожньої або міжміської.

 

Крім того, ставки плати за інфраструктуру залежать від типу дороги, тобто експрес або національної, і тільки вони єдиною. Зовнішній збір варіюється в залежності від класу викидів і характеру території і може бути рівним або перевищувати збір за інфраструктуру. Наразі його вартість у відношенні до найважчих автомобілів із 5 і більше вісьми становить 40 євроцентів за км.

 

НІМЕЧЧИНА

 

ФРН також здійснила підвищення у 2023 році. 1 грудня плата за проїзд на дорогах у цій країні зросла на 86%, порівняно з поточною ставкою, застосовною до вантажних автомобілів екологічного класу Євро VI. Вона розраховується не тільки на основі класифікації Євро, але й загальної маси автомобіля та кількості його вісей. Після змін максимальна ставка дорожнього збору, застосовна до транспортних засобів старших ніж 18 років класу Євро 1, тобто тих, які викидають найбільше забруднюючих речовин, перевищила 50 євроцентів за кілометр, тоді як до підвищення вона становила 35,4 євроцента. Для автомобілів класу Євро VI найвища ставка дорожнього збору після заміни (автомобіль понад 18 т, 5 вісей) становить майже 35 центів за км.

 

Із 1 липня 2024 року водіям, які перевозять вантажі на транспортних засобах або автопоїздах повною дозволеною масою понад 3,5 тонн, також доведеться враховувати підвищені дорожні збори в Німеччині. До цього часу вони були звільнені від мит, які розповсюджувалися лише на транспортні засоби, призначені для перевезення вантажів загальною масою більше 7,5 тонн.

 

ЧЕСЬКА РЕСПУБЛІКА

 

Із 1 березня 2024 року дорожній збір в Чехії також збільшився, і обмежувальний метод класифікації викидів в цій країні гарантує, що переважна більшість транспортних компаній це відчують. За інформацією, наданою CzechToll, всі автомобілі внутрішнього згоряння, зареєстровані до 1 липня 2019 року, автоматично були віднесені до першого, найменшого класу викидів, без можливості змінити такий стан речей. Однак зростання не буде різким – уряд Чехії оцінює його в 10–15%, порівняно зі станом до березня 2024 року.

 

АВСТРІЯ

 

На початку 2024 року Австрія також ввела підвищення, збільшивши дорожні збори на 3,87 євроцента за кілометр для транспортних засобів, які викидають найбільше забруднювальних речовин. Поточне підвищення, хоча й невелике, але не протримається на цьому рівні довго, оскільки воно є першим у серії — наступне підвищення мит очікується у 2025 та 2026 роках. За оцінками австрійського уряду, у наступному році підвищення складатиме приблизно 6,5 центів, а в наступному після нього – приблизно 9 євроцентів.

 

 

ЛИТВА

 

У Литві збори за проїзд також значно зросли порівняно з 2023 роком. Вартість придбання тижневої віньєтки для вантажівки типу N2 (3,5–12 т) наразі коливається від 31–67 євро (3 вісі) і 54–153 євро за 4 вісі та більше вісей. Транспортні засоби типу N3 (більше 12 т) повинні платити 41–91 євро або 68–153 євро відповідно. За даними сайту roadway.com.pl, у лютому 2023 року збори на той же період (без розрізнення по вісцах) становили 26–37 євро для автомобілів N2 і 37–52 євро для N3. Отже, йдеться навіть про зростання ставок в кілька разів порівняно з попереднім роком.

 

ПОЛЬЩА

 

Зобов'язання підвищити тарифи на проїзд поширюється і на Польщу. Тут вони регулярно оновлюються відповідно до рівня інфляції, що призвело до збільшення на 15% на початку 2024 року. Однак це підвищення не враховує плату за викиди СO2, введену ЄС, і це означає, що плата за проїзд має бути підвищена якнайшвидше. Згідно з планом, Польща повинна була зробити це до 25 березня 2024 року, а зміни повинен внести Сейм. Однак, календар його роботи показує, що парламент не встигне зайнятися цією темою раніше жовтня 2024 року.

 

Джерело

Про сервіс

Завдання сервісу Lading – спростити рутинну роботу транспортних логістів, диспетчерів та менеджерів виробничих, торговельних, логістичних, транспортних компаній, задіяних під час пошуку, оформлення та виконання замовлень на перевезення вантажів аутсорсинговим автомобільним вантажним транспортом.


Останні статті

Веб-сайт використовує файли cookie для найкращої адаптації сайту до потреб наших відвідувачів. Продовжуючи користуватися веб-сайтом, Ви погоджуєтесь на використання файлів cookie.